• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Hvordan snakker du med dig selv? (Del 2)

Snakker du kritisk og negativt med dig selv?

Der er mange former for snak med os selv. Måske du snakker højt, måske du snakker indeni dig selv. Måske du taler positivt til dig selv, måske du taler mere negativt til dig selv.

Men alt tyder på at 90% af os taler med os selv. De 90 % dækker over dem der hører ord, eller direkte taler højt til sig selv. De resterende 10 % af os ’taler’ sikkert mere i billeder, stemninger, kropsfornemmelser og andre non verbale udtryk.

Lad os se nærmere på at os motiverer os selv med skældud eller negativ selv-snak.

Du genkender måske negativ selv-snak som en konstant indre knævren der påpeger dine fejl, det du kunne have gjort anderledes og bedre, det du glemte at sige eller gøre osv.

Måske du genkender den snarere som en stemning, en kropslig fornemmelse eller en følelse af mindreværd, kritik, fordømmelse eller vurdering.

Underordnet udtrykket, så har vi alle en negativ indre selv-snak.

Politikken havde i januar 2022 en artikel med Ph.D. studerende Johanne Krog Nedergård, der laver forskning i netop hvordan vi taler med os selv. Hun siger:

Der er nogle, der bliver meget motiverede af at skælde ud på sig selv. Hvor det eksempelvis er effektivt at sige: »Kom så, dit dovne læs!«

Det tyder på at der er en større positiv effekt i at tale positivt til sig selv, viser undersøgelser af sportsfolk. Men det er ikke altid nødvendigvis mere effektivt med den positive selv-snak, ifølge Johanne Krog Nedergård. 

Nogle af os oplever det motiverende at skælde ud på os selv.

Du kender det sikkert fra mange hverdagssituationer, hvor den indre kritiske stemme kan få dig selv til at gøre rent selvom vi egentlig ikke gider, eller hvor vi tvinger os selv til at arbejde en time mere selvom solen skinner og kalder på os.

Mange af os er endda så vandt til den indre negative selv-snak, at den er en nærmest automatisk del af at motivere os selv til at gøre det vi har planlagt.

Mental sundhed og selvkritik

Når selvsnak er negativ og ødelæggende, så bliver den til decideret selvkritik.

Selvkritik er der hvor vi gentagne gange og i mange typer af situationer taler negativt, nedladende eller meget kritisk til os selv.

Den ødelæggende selvkritik er altså en særlig del af vores indre selvsnak, og selvom den ofte langt fra er konstruktivt, så bliver vi alligevel ofte ved med den, fordi vi bevidst eller ubevidst tror, at den er nødvendig for os.

Når jeg starter med at tale med kursisterne på et MSC-kurset om, hvorvidt den kritiske selv-snak er nødvendig eller ej, så får jeg ofte svaret: ”…. ellers får jeg jo ikke gjort det jeg skal!”

Når det handler om mental sundhed og selvkritik, så er det afgørende at skelne mellem om selv-snakken er konstruktiv og støttende eller ej.

Over tid er den meget negative selvkritik ofte drænende, så selvom den umiddelbart kan virke konstruktiv selvom den er negativ, så er den det sjældent over længere tid.

Den ødelæggende selvkritik er også det man kalder tvær-diagnostisk symptom på mange mentale lidelser. Det betyder at den kan være en del af lidelser som angst, stress, depression og belastningsreaktioner. Den kommer let til at fastholde de problematikker over tid, hvis vi ikke får den vendt til noget mere konstruktivt.

Du kan lære at blive meget mere konstruktiv i din indre selvsnak. På det originale MSC-kursus lærer du hvordan!

Er du i tvivl om din negative selv-snak er konstruktiv eller mere selvkritisk?

Så prøv fx. at lytte til tonefaldet, som du taler til dig selv i. Hvis det er selvkritik, så er tonefaldet ofte hårdt, nedladende eller nærmest som om det kan skære i stål. Hvis du ikke ’taler i ord’ til dig selv, så mærker du måske forskellen som kropslige fornemmelser af fx vurdering, fordømmelse eller at miste energien.

MSC-kurset og det at motivere sig selv

Er du vandt til at motivere dig selv med selvkritik, vil du sikkert bliver overrasket over at høre at du kan motivere dig selv uden den hårde hadske selvkritik.

Vi kommer nok aldrig til at slippe helt af med den negative indre selvkritik, men du kan få adgang til en meget mere langtidsholdbar udgave af din indre selv-snak: du kan nemlig bruge din indre self-compassionate stemme til at motivere til ændringer. Det er ikke så enkelt at beskrive, men kom med på et MSC-kursus, så kan jeg vise dig hvordan!



Kilder til mere information om at snakke med sig selv:
Nytimes.com om at snakke med sig selv
Politikens artikel med Johanne Krog Nedergård

Forskningsprojekter om at snakke med sig selv:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042811008019

http://selfcontrol.psych.lsa.umich.edu/wp-content/uploads/2014/01/KrossJ_Pers_Soc_Psychol2014Self-talk_as_a_regulatory_mechanism_How_you_do_it_matters.pdf

compassion øvelser

Vil du ha' 4 lydfiler fra MSC-kurset?

Du får konkrete øvelser og vigtige tips i din indbakke, så du ved hvordan du bruger øvelserne bedst.

Du tilmelder dig samtidig mit nyhedsbrev, som du kan let kan afmelde.


Lignende artikler

Den kraftfulde Self-Compassion

Den kraftfulde Self-Compassion

Lær at fejle med Self-Compassion

Lær at fejle med Self-Compassion

Dét her er Self-Compassion

Dét her er Self-Compassion

Self-Compassion interview med Helle Laursen

Self-Compassion interview med Helle Laursen

Hvordan snakker du med dig selv? (Del 2)

Hvordan snakker du med dig selv? (Del 2)

Hvordan snakker du med dig selv? (Del 1)

Hvordan snakker du med dig selv? (Del 1)

Ni tips til mental sundhed med self-compassion

Ni tips til mental sundhed med self-compassion

Hvad er Compassion og Self-Compassion?

Hvad er Compassion og Self-Compassion?

Compassion mindsker stress

Compassion mindsker stress

Kontaktinformation: Tlf.: 30257548 | email: helle@nordic-compassion.dk