• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Den kraftfulde Self-Compassion

Kraftfuld Self-Compassion: hvad er det?

De seneste 20 år har budt på en stigende interesse i Self-Compassion, især ift. mental sundhed generelt, og i særdeleshed for sundhedsprofessionelle der kan være i fare for at opleve udbrændthed og udmattelse.

Det er typisk den blide udgave af Self-Compassion der har været i fokus: Det at kunne ’være med’ ubehagelige stemninger, følelser, tanker og ikke mindst at kunne tage vare på os selv, og støtte os selv, midt i det vi oplever. Den blide og opmærksomme omsorg er også det man kan kalde for YIN i compassion.

Yin- Compassion Der hvor vi med venlighed og visdom støtter os selv, fx. i stedet for at være selvkritiske. Der hvor vi bruger opmærksomhed og venlighed til aktivt at lindre ubehag, og minder os selv om at alle mennesker oplever uperfekte og sårbare situationer.

Men Self-Compassion har også et andet udtryk: det mere kraftfulde og energiske. Det kalder man for YANG elementet i compassion. YANG elementet er meget direkte at stå ved vores behov, inklusiv at sætte grænser, motivere til forandringer og sikre det der er nødvendigt. Sig 'nej' når der skal siges fra, og kæmpe for det der er vigtigt.

Når vi taler om den kraftfulde Self-Compassion, er det at tage fuldt ansvar for egne behov, så vi kan være autentiske og stå ved os selv. Uden at sammenligne os med andre og uden at gemme vores behov væk.

Den kraftfulde compassion er at handle i verden, på en måde hvor vi kan beskytte, sikre og motivere os selv til at mindske lidelse og ubehag i vores liv.

Det er fx. at sige nej til andre der sårer os, og have tydelige personlige grænser. Eller at sige ’nej’ til vores egen ødelæggende adfærd, så vi kan forblive sunde, raske og trygge. Det er også at 'sige ja' til det der er vigtigt for os, også når det måske opleves sårbart at sige 'ja'. selv tage ansvar for vores grundlæggende behov, både de mentale, følelsesmæssige, fysiske eller spirituelle.

Yin og Yang i Compassion

YIN Compassion

YANG compassion

  • Anerkender
  • Støtter
  • Beroliger
  • Beskytter
  • Sikrer
  • Motiverer

Yin elementet kan man illustrere med den forældre der passer et barn med feber: ømhed og omsorg og opmærksomhed ændrer ikke feberen i sig selv, men det gør det lidt lettere at komme igennem den.

Yang elementet kan illustreres med en tiger-mor, der beskytter sine unger med al hendes kraft, eller jager vildt til dem så de kan blive mætte, og som lærer dem terrænet  de skal kunne færdes i, når de er store.

YIN og YANG elementerne er faktisk meget tæt forbundne, og begge dele lærer du på det fulde MSC-kursus. Men YIN elementet er mest i fokus i MSC kurset, da det er fundamentet for at vi kan være stærke og autentiske. Vi har brug for at træne YIN elementet fordi vi ikke automatisk har let ved at holde, rumme og hele ubehagelige følelser.

Både Yin og Yang elementerne kan vi bruge overfor andre, og vi kan vende dem mod os selv.

For at være hele og stå stærkt i et udfordrende liv, har vi brug for at kunne bruge begge elementer over for os selv. Hvis vi har for meget YIN element, og er for venlige uden indre styrke og vildskab til at balancere venligheden – så kan vi miste handlekraft og blive lidt for selvtilfredse. Hvis vi har for meget YANG element, og for meget vildskab uden venligheden, så kan vi fremstå fjendtlige og selvoptagede.

En stærk bagside og en blød forside

Vi har brug for kærlighed og blidhed i vores hjerter så vi ikke uforvarende fortsætter hårdhed hvor den ikke er nødvendig. Hverken overfor andre eller overfor os selv. Det er YIN elementet, og det er den 'bløde forside' eller de 'åbne arme' som kan række ud og hjælpe hvor der er behov.

Og vi har brug for den kraftfulde styrke, så vi kan sætte en stopper for hårdhed der ødelægger. Det er YANG elementet der hjælper os til det. Det er den 'stærke bagside' der gør at vi bliver stående og være tydelige i vores  'ja' eller 'nej', når der er behov for det. Det er den 'stærke bagside' der gør at vi kan ændre det der skal ændres.

Gratis Compassion

Vil du ha' 4 lydfiler fra MSC-kurset?

Du får konkrete øvelser og vigtige tips i din indbakke, så du ved hvordan du bruger øvelserne bedst.

Du tilmelder dig samtidig mit nyhedsbrev, som du kan let kan afmelde.


Lignende artikler

Den kraftfulde Self-Compassion

Den kraftfulde Self-Compassion

Lær at fejle med Self-Compassion

Lær at fejle med Self-Compassion

Dét her er Self-Compassion

Dét her er Self-Compassion

Self-Compassion interview med Helle Laursen

Self-Compassion interview med Helle Laursen

Hvordan snakker du med dig selv? (Del 2)

Hvordan snakker du med dig selv? (Del 2)

Hvordan snakker du med dig selv? (Del 1)

Hvordan snakker du med dig selv? (Del 1)

Ni tips til mental sundhed med self-compassion

Ni tips til mental sundhed med self-compassion

Hvad er Compassion og Self-Compassion?

Hvad er Compassion og Self-Compassion?

Compassion mindsker stress

Compassion mindsker stress

Kontaktinformation: Tlf.: 30257548 | email: helle@nordic-compassion.dk