• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Betænkelig ved Self-Compassion?

Betænkeligheder om Self-Compassion

Når vi taler om at være medfølende overfor os selv, så tændes der ofte advarselslamper i os.

Det kan minde lidt for meget om at have medlidenhed med sig selv, om at være selv-centreret, selv-optaget eller egoistisk. Eller måske vi mister motivationen hvis vi bliver for optagede af os selv?

Der er en del forskning på området, og her gennemgår jeg nogle af de betænkeligheder jeg oftest møder.

Så hvad er Self-Compassion IKKE?

1. Self-Compassion er ikke at have medlidenhed med sig selv!

Evnen til selv-medfølelse gør det lettere for dig at se ligheden mellem dine egne reaktioner og andres reaktioner. Selvmedfølelse minder dig om, at modgang og udfordringer ikke kun er noget, der sker for dig. Derfor bliver du faktisk m-i-n-d-r-e fokuseret på dig selv når du træner Self-Compassion.

Chris Germer (psykologen der er med-skaber af MSC-programmet) siger det sådan her:

Når du giver dig selv den opmærksomhed du har brug for, så har du ikke brug for så meget opmærksomhed!

Forskningen viser at Når du kan Self-Compassion, øger du din empati og evne til at hjælpe andre, du får lettere ved at lytte og sætte dig ind i andres behov. Samtidig bliver du mindre selvoptaget og bedre til at indrømme dine fejl og bede om hjælp når nødvendigt.

2. Self-Compassion gør dig ikke svag! Ej heller blød, medgørlig eller uden grænser.

Tværtimod! Faktisk er evnen til medfølelse en buffer, der gør dig mere robust overfor problemer, og gør det lettere for dig at se virkeligheden i øjnene. Du får også lettere ved at nå dine langsigtede mål , selv når der er forhindringer på vejen.

Bl.a. fordi du får lettere ved at se at det er alment menneskeligt og uundgåeligt at møde den type modgang du står i. Når vi stopper med at være kritiske overfor os selv, så finder vi lettere handlekraften og gå-på-modet frem igen.

Forskningen viser også at du bliver mere samvittighedsfuld, at din selvkritik mindskes, og at du får lettere ved at tackle store skift og udfordringer som skilsmisse, sygdom, kronisk smerte eller traumer. Du bliver bedre til at kommunikere om egne grænser og udtrykke hvad en situation egentlig gør ved dig.

3. Self-Compassion ødelægger ikke din motivation!

Ofte tror vi, at vi er nødt til at bruge selv-kritik til at få tingene gjort. Men Self-Compassion kan booste din motivation langt bedre end din indre pisk nogensinde vil kunne, fordi den er drevet at et ønske om mere overskud og glæde i din hverdag.

Fakta er, at du bliver bedre til at fastholde motivationen på den lange bane. Bl.a. fordi du bliver mindre bekymret for at lave fejl.

Vores selvkritik kan vi ikke fjerne, men vi kan mindske den. På den lange bane er selvkritikken styret af frygt, mens Self-Compassion finder energien i kærlighed, kontakt og samhørighed. Derfor kan Self-Compassion tage dig langt længere og gennem sværere terræn end selvkritik vil kunne!


4. Self-Compassion er ikke at være mere selv-centreret!

At træne selv-medfølelse er ikke at få verden til at dreje sig om dig. Tværtimod!

Du får også lettere ved at skelne mellem hvornår du selv skal tage dig sammen og hvornår du skal bede om hjælp. Self-Compassion er ikke at kunne klare alting selv. Og det er slet ikke at kun have øje for dig selv.

Faktisk viser forskningen, at du bliver mindre selv-centreret og mere empatisk overfor andre, jo højere din evne til Self-Compassion er!

5. Self-Compassion er ikke at blive doven

Langt fra. Du får et andet perspektiv på det du oplever, der bl.a. gør det lettere for dig at vælge de langsigtede mål. Det betyder at det sjældnere bliver den doven kortsigtede nydelse (chips posen, at skippe træningen) du vælger.

Desuden viser fakta at mænd (især) får lettere ved at tage til lægen, at kvinder (især) får et bedre krops-billede med mindre skam. Forskningen viser også at det bliver lettere at fastholde ønsket om forandringer selv når det drejer sig om langvarige processer -  fx. lave livsstilsændringer, at gennemføre uddannelser og lignende


Kort sagt er Self-Compassion er en måde at relatere til dig selv på, så det bliver lettere at være menneske, lettere at være dig, og ikke mindst noget der gør det lettere for dig at være noget for andre.

Det er meget mere end en samling redskaber. Det er selve essensen af at have et godt psykisk helbred!

Man kan træne det, og alle kan lære det - uden undtagelse!

kh
Helle


øvelser compassion gratis

Vil du ha' 4 lydfiler fra MSC-kurset?

Du får konkrete øvelser og vigtige tips i din indbakke, så du ved hvordan du bruger øvelserne bedst.

Du tilmelder dig samtidig mit nyhedsbrev, som du kan let kan afmelde.


Lignende artikler

Den kraftfulde Self-Compassion

Den kraftfulde Self-Compassion

Lær at fejle med Self-Compassion

Lær at fejle med Self-Compassion

Dét her er Self-Compassion

Dét her er Self-Compassion

Self-Compassion interview med Helle Laursen

Self-Compassion interview med Helle Laursen

Hvordan snakker du med dig selv? (Del 2)

Hvordan snakker du med dig selv? (Del 2)

Hvordan snakker du med dig selv? (Del 1)

Hvordan snakker du med dig selv? (Del 1)

Ni tips til mental sundhed med self-compassion

Ni tips til mental sundhed med self-compassion

Hvad er Compassion og Self-Compassion?

Hvad er Compassion og Self-Compassion?

Compassion mindsker stress

Compassion mindsker stress

Kontaktinformation: Tlf.: 30257548 | email: helle@nordic-compassion.dk