Hemmeligheden bag indre styrke

Indre styrke og psykisk sundhed

Indre styrke er at være som et græsstrå. Et græsstrå er bøjeligt, fleksibelt, ligger sig ned når der kommer blæst eller regn, men rejser sig hurtigt igen når solen kommer. Indre styrke er tilsvarende. Når vi har indre styrke, så kan vi bøje af eller rejse os op, alt efter situationen. Men stormvejr er ikke noget der ødelægger os, kun noget der ændre vores måde at navigere i verden på for en stund

5 ting som indre styrke IKKE er:

  • ​at kunne modstå alt uden at vakle
  • ​kunne tage sig sammen i en evighed og knokle ud over evne
  • ​at kunne klare alting selv og ikke behøve andres hjælp og støtte
  • ​at synes det er nemt,​ blot fordi man klarer det
  • ​altid at tro på at man kan klare det

​Til gengæld er indre styrke​:

  • ​at kunne opdage hvilken handling, der er mest hensigtsmæssig i enhver situation, ikke bare handle per automatik
  • ​at kunne skelne mellem de reaktioner eller stemninger eller følelser du har, og den du er
  • ​​at være opmærksom på hvor udfordret du er​ – og dermed hvor langt du kan bøje dig uden at knække
  • ​at kunne bede om hjælp
  • ​at kunne nyde dit liv og være glad for alt det gode – selv når der er udfordringer nok

​Så hvad forskel gør det at have indre styrke?

  • ​Det gør det lettere at tackle svære følelser. Samt udfordringer og forandringer. Også dem som du ikke selv bestemte. F.eks. fyringen. Skilsmissen. At miste nogen. At blive syg.
  • ​Det gør det lettere at mærke glæde, taknemmelighed, at bruge livet til at blive vis og klog og tage gode beslutninger.
  • ​Det er det der skal til, for at du kan gøre en forskel for andre. Du kan ikke hjælpe andre eller støtte andre, hvis du ikke kan blive lige der midt i det kaos, de oplever.

Misforståelser om indre styrke:

​Mange tror, at indre styrke er noget man enten har eller ikke har. Som en hårfarve. Samme misforståelse er der omkring selvværd. Det er det ikke. Det kommer ikke med gener. Det påvirkes af livet. Det er foranderligt. Og det kan trænes. Indre styrke misforståes også til nogen gange at være noget med at kunne klare hvad som helst. Underforstået at kunne klare det godt uden at gå ned med flaget. ’Han er stærk’ siger vi, når han kan holde følelserne tilbage eller knokle lidt mere. En tredje misforståelse om indre styrke er, at det er styrken til altid at kunne se den rigtige løsning, helst hurtigt. Vi søger ofte det hurtige fix. Hvis vi bare gør noget rigtigt, så burde alt det smertefulde vel forsvinde? Og når noget er svært, slemt eller bare rigtig ubehageligt, så kunne vi vel have set det tidligere og have gjort noget for at undgå det?

​Hvad kommer indre styrke af?

Det kommer af vores evne til at stå midt i og se den virkelighed, vi oplever. Og se vores vej igennem de udfordringer, der er.

Det er umiddelbart enkelt, når alt omkring os er rart, roligt og som vi helst vil. Det er straks mere udfordrende, når det vi oplever vækker en flodbølge af reaktioner indeni os. Det der skal til for at vi kan blive stående -selv i stormvejr- er at vi kan bibeholde en kontakt til både det, vi oplever OG til os selv, som den der oplever. Altså at vi ikke helt og holdent bliver opslugt og fanget af følelser, stemninger, reaktioner.

​F.eks. at du kan opdage, når du bliver ramt af en kommentar, opdage hvad der sker indeni og stoppe op længe nok til at du bevidst kan a) tage vare på din egen reaktion (måske kedafdethed, vrede, irritation) og b)beslutte hvordan vi vil reagere. Modsætningen kender vi alle – at vi reagerer umiddelbart på de stemninger og følelser, der bliver aktiveret i os.

Du kan træne indre styrke

Træn medfølelse for dig selv. Træn opmærksomhed og empati overfor dig selv. Træn at bibeholde kontakten til dig selv.

​​Det er tre elementer der skal til. Måske en af dem er den, du glemmer?

  • ​At være venlig og støttende med intention om at tage vare på dig, der oplever noget. Altså ikke ødelæggende selvkritisk, eller forsøgende på at stramme ballerne sammen og klare det hele lidt længere.
  • ​​Anerkendelse af at du, som den der oplever noget, lige nu er påvirket. Husk på, at det er menneskeligt og uundgåeligt at reagere i den situation, du står i. Det vil sige ikke noget undgåelse eller omgåelse af, hvad du egentlig oplever.
  • ​Samt at være nærværende, tilstede. Se virkeligheden inde i dig råt for usødet, og uden glasur, pynt og andre automatiske reaktioner. Ikke overdramatiserende. Og heller ikke undgående ved at feje reaktioner og følelser ind under gulvtæppet.

De tre elementer​, er de samme tre elementer, der er i medfølelse. Medfølelse giver indre styrke. Fordi det giver et fundament, vi kan stå på og tage vare på det, vi oplever.

Hvad siger forskningen?

Kort sagt: At evnen til medfølelse er D-E-N vigtigste egenskab overhovedet, ift psykisk sundhed, og hvor godt du kommer igennem kriser. F.eks. er det afgørende for hvordan du kommer gennem en skilsmisse. OG det er kendetegnende for størrelsen og dybden af krigsveteraners eventuelle PTSD. Det er altså ikke – som man skulle tro – graden af svær skilsmisse eller graden af kampoplevelser i krigen der er betydende for størrelsen af følelsesmæssige problemer efterfølgende…. det er evnen til at ​tage vare på dig selv, som du ville med en god ven. Psykisk sundhed er at kunne klare livet, også når det viser sig fra den mindre flatterende side.Psykisk sundhed er fundamentet for indre styrke.

Kh Helle

​​Lær at øge din indre styrke:

Mindful Self-Compassion (MSC) kurset giver dig helt konkret sanset-oplevet erfaring med nuancerne i empati og medfølelse overfor dig selv og andre – så du kan stå stærkt. Også i modvind. ​Se næste kursus her: https://nordic-compassion.dk/msc-kurser/

eller se mere om indholdet i det kursus der kan give dig indre styrke: https://nordic-compassion.dk/indhold-msc-kursus/