​Forebyg empati-udmattelse med Self-Compassion

Empati-udmattelse for professionelle er et reelt problem, og Self-Compassion er en løsning!

​Der er efterhånden kommet større fokus på den følelsesmæssige belastning og udmattelse, som personer der arbejder i sundheds- og omsorgssektoren risikerer over tid.

Når vi som professionelle dag efter dag ​skal forholde os til andres følelser og tanker, er det lettere at​ blive drænet, udmattet - måske overtid ligefrem udbrændt eller opleve arbejdsrelaterede stress og belastningsreaktioner. Også selvom vi elsker vores arbejde.

Traditionelt ​taler vi om egenomsorg som adfærdsmæssige handlinger i vores fritid. For eksempel at holde fri, og lade op med velvære, sport eller venner. Det kan vi supplere med Self-Compassion metoder og strategier, som kan bruges ​lige​ i de øjeblikke, som kunne være potentielle kilder til udmattelse.

​​Lad os nuancere empati

Empati er at fornemme en andens verden som den opleves indefra. Nyere forskning viser at det aktivere de samme følelser i vores hjerner, som det dem vi har empati for, oplever. ​

Når vi har empati for andre aktiveres den del i hjernen som bearbejder smerte, hvorved vi selv kommer til at opleve smerte. Når vi oplever medfølelse (compassion), er det derimod den del af hjernen som aktiveres, som har med kærlighed og tilhørsforhold at gøre.

Dette betyder helt konkret, at vi aktivt selv kan lære at undgå empatisk udmattelse, og i stedet skaber tryghed og forbundethed til os selv og andre. Jeg kalder det at sætte dig selv til side på den sunde måde.

empati

​Sæt dig selv til side på den sunde måde, når du arbejder med mennesker

​Self-Compassion øger emotionelle kompetencer, og gør det lettere at tage vare på vores egen følelsesmæssige tilstand. Så kan vi sætte os selv til side og være der for andre - uden at blive drænet på sigt.

Arbejd med mennesker

​Temadage for jer der arbejder i relationer

  • Skaber tillid og møder andre med medfølelse og forståelse
  • ​Navigerer i potentielt svære eller følelsesladede situationer
  • ​Rummer både sårbarheder og styrker i os selv og andre, for at hver enkelts ​ faglighed kan udfoldes til dets bedste potentiale
Relationstræt

Self-Compassion kan gøre det lettere at lade op når du har fri

Vil du også gerne  blive endnu bedre til at undgå at rumsterer i dig eller hænger ved, når du har fri?  Du kan  fastholde arbejdsglæde og lade op til arbejdsudfordringer ved at bruge compassion-strategierne.​

Lad op når du har fri
Evnen til empati

"Evnen til empati bliver større jo mere du kan inkludere dig selv i cirklen af dem du møder med medfølelse. Jo stærkere du står selv, jo mere kan du gi' til andre"


Helle Laursen

​Ring til mig