• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Ni tips til mental sundhed med self-compassion

Ni konkrete  tips til bedre mental sundhed

Kald det indre styrke. Kald det mental sundhed, robusthed eller resiliens. Kald det følelsesmæssig styrke. Kært barn har mange navne. Det handler om at stå stærkt når livet udfordrer os. 

Mental sundhed er at kunne klare udfordringer.

I Danmark definerer Sundhedsstyrelsen mental sundhed som: ”En tilstand af trivsel, hvor individet kan udfolde sine evner, kan håndtere dagligdags udfordringer og stress, samt indgå i fællesskaber med andre mennesker” (Sundhedsstyrelsen, 2012).

Forskningen viser nogle vigtige pointer omkring den tætte forbindelse mellem mental sundhed og vores evne til Self-Compassion. Self-Compassion er en evne vi kan træne. Alle sammen. 

Den største misforståelse omkring mental sundhed 

er, at det er noget vi enten har eller ikke har. At være følelsesmæssig stærk  og mental sund er ikke noget vi er født med. Det er noget vi kan blive, og noget vi kan træne.

Derfor er det sjældent fedt efter at du er kommet dig over en fyringsrunde/ skilsmisse / sygdomsperiode at få at vide at ’det klarede du så flot, du er virkelig stærk’.

At klare noget svært 'flot' er en alt for forenklet udgave af, hvad det egentlig vil sige at være kommet på den anden side af de store udfordringer. 

Her er de vigtigste tips til at øge din mentale sundhed

og evne til at stå midt i livet, også når det udfordrer:

1. Anerkend at det er svært, det du oplever lige nu. 
Ingen bliver stærkere af at formindske eller undgå det de reelt oplever. Tværtom. Vi kan let komme til at skamme os eller tro det er os der gør noget forkert, når vi er stresset og udfordret. Start her i stedet: Anerkende hvad du reelt oplever. Det du står i, som du oplever svært, er reelt for dig. Start med at se, mærk og kald det ved navn. Det er din virkelighed lige nu og den bliver ikke lettere af at du hopper ind i historier om hvad der skulle være sket i stedet for.

2. Opdag de måder du allerede håndterer udfordringer godt på.
Du har garanteret alligevel oplevet noget der gik dig imod og ikke var sjovt at stå i. Hvad gjorde du der virkede for dig dengang? Hvad gjorde du dengang ?

Og mere generelt: Hvordan støtter du dig selv i hverdagen, når du har det godt? Hvad plejer at fungerer for dig? Hvad gør du der allerede i hverdagen lader dig op, giver energi, ro, mod på verden? Måske du taler med en ven, laver mad, ser film, løber en tur, sover længe, lytter til musik. Gør mere af det der plejer at være godt!

3. Hvad ville du sige til din bedste ven i samme situation?
De fleste af os har lettere ved at være åben  og lyttende og støttende overfor andre, når de oplever modgang. Hvad ville du sige til en af dine bedste venner, hvis vedkomne var i samme situation som dig selv lige nu? Og kan du sige det (som du ville sige til din ven), sige det samme til dig selv? Med samme intention?

4. Vent ikke til situationen løser sig selv
Dem der er følelsesmæssigt robuste, er også aktive og opsøger løsninger. De spørger sig selv ’’Hvad kan jeg gøre, eller hvem kan jeg bede om hjælp?’’  eller 'Hvem kender jeg der ved noget om det her?' I stedet for at gå og håber på at de bliver sat fri og at situationen løser sig.

5. Kend dine styrker og brug dem
Vi er alle forskellige og har forskellige evner og styrkesider. Nogle er vedholdende. Andre er gode til at bede om hjælp, andre igen gode til at analysere muligheder. Vi kan ikke alting alle sammen. Men brug dine styrker. Arbejd dig igennem situationen et skridt af gangen. Når du kender dine styrker er du også mere klar over hvad du ikke selv kan.

6. Lad være med at tro du skal gøre det alene.
Ingen af os kan gøre alt alene. Et træk der er gennemgående for robuste mennesker, er evnen til at bede om hjælp. Det behøver ikke være en terapeut, men at bruge sit sociale netværk, at trække på venner, naboer eller en god kollega, når der er behov for det.

7. Det er sundt ikke at fortælle alt til alle. Men det er sundt at fortælle nogen hvad der sker.
Nogle har brug for at tale med mange, andre har en enkelt eller to der er tæt på. Det ene er ikke bedre end det andet. Men sørg for at du har nogen der støtter dig. Nogen der forstår dig og er interesserede i dig. Dyrk dem. Vær opmærksom på dem, og hvad du kan bruge dem til. Hvis du ikke har dem i dit liv lige nu, så find dem. At blive set og hørt og accepteret og have nogen at læne os op af når hverdagen bliver udfordrende, er endnu et kendetegn for dem der er følelsesmæssig stærke.

8. Dyrk dine pauser
Det er ikke alt der kan løses over et par dage. Nogle gange tager det lang tid at komme på benene igen. Derfor er det vigtigt at kunne holde fri. Tage et mentalt break. Få fri for det der kan køre rundt i hovedet hele tiden. For nogle er det at lytte til musik eller at spille musik, at løbe en tur, at gå i biffen med vennerne, at lave mad. Slå lyden fra på din mobil, luk arbejdscomputeren og hold fri. Jævnligt. Både for at lade op, men også for at få nye øjne og nyt perspektiv på det der fylder.

9. Træn self-compassion

Forskning viser at evnen til self-compassion er meget tæt forbundet med mental sundhed og følelsesmæssig styrke. Compassion defineres på samme vis, hvad enten det er overfor os selv eller overfor andre. Det indeholder altid både en opmærksomhed, en intention om at lindre eller mindske ubehaget og perspektivet af noget fælles menneskeligt i reaktionerne. Evnen til self-compassion er som en buffer der minder os om at vanskeligheder er en del af menneskelivet, og samtidig en dybere forståelse for hvad vi har brug for – så handlekraften kan komme på banen.

øvelser compassion gratis

Vil du ha' 4 lydfiler fra MSC-kurset?

Du får konkrete øvelser og vigtige tips i din indbakke, så du ved hvordan du bruger øvelserne bedst.

Du tilmelder dig samtidig mit nyhedsbrev, som du kan let kan afmelde.


Lignende artikler

Artikel om empati i Politiken

Artikel om empati i Politiken

Den kraftfulde Self-Compassion

Den kraftfulde Self-Compassion

Lær at fejle med Self-Compassion

Lær at fejle med Self-Compassion

Dét her er Self-Compassion

Dét her er Self-Compassion

Self-Compassion interview med Helle Laursen

Self-Compassion interview med Helle Laursen

Hvordan snakker du med dig selv? (Del 2)

Hvordan snakker du med dig selv? (Del 2)

Hvordan snakker du med dig selv? (Del 1)

Hvordan snakker du med dig selv? (Del 1)

Ni tips til mental sundhed med self-compassion

Ni tips til mental sundhed med self-compassion

Hvad er Compassion og Self-Compassion?

Hvad er Compassion og Self-Compassion?

Kontaktinformation: Tlf.: 30257548 | email: helle@nordic-compassion.dk