9 tips til mental robusthed

9 tips til mental robusthed

9 tips til at stå stærkt følelsesmæssigt

​​​​Kald det indre styrke. Kald det robusthed. Kald det resiliens. Kald det følelsesmæssig styrke. Kært barn har mange navne. Det handler om at stå stærkt når livet udfordrer os. Det har vi alle brug for.

Den vigtigste pointe i følelsesmæssig styrke er, at det er en evne vi kan træne. Alle sammen.

Den største misforståelse omkring følelsesmæssig styrke er, at det er noget vi enten har eller ikke har. At være følelsesmæssig stærk er ikke noget vi er født med. Det er noget vi kan blive, og noget vi kan træne.

At blive mere robust og stå stærkere følelsesmæssigt, er ikke noget der er klart og enkelt. Det er ikke få klare trin. Det er snarere som en af de kampe en eventyr-helt gennemgår.

Derfor er det sjældent fedt efter at du er kommet dig over en fyringsrunde/ skilsmisse / sygdomsperiode at få at vide at ’det klarede du så flot, du er virkelig stærk’. Det er alt for forenklet en udgave af, hvad det egentlig vil sige at være kommet på den anden side af de store udfordringer. Har du prøvet den type kommentarer, er det sandsynligt at du følte dig  alt andet end​ set og forstået. En kamp er ikke noget man klarer 'godt'.

Samtidig er det faktisk de samme elementer der skal til, for at være følelsesmæssig stærk, hvad enten det er en stor omvæltning du står midt i, eller en af de udfordringer der måske er mindre synlige for omverdenen.

Her er de vigtigste tips til at øge din evne til følelsesmæssig styrke:

1. Anerkend at det er svært. 
Det du står i, som du oplever svært, er reelt for dig. Ingen bliver stærkere af at formindske det de oplever. Tværtom. Du skal ikke skamme dig eller gøre det forkert, at noget stresser og udfordrer dig. Du skal anerkende hvad du reelt oplever.

2. Opdag de måder du allerede håndterer udfordringer godt på.
Måske du ikke kæmper med misbrug, men du har garanteret alligevel oplevet noget der gik dig imod og ikke var sjovt at stå i. Hvad gjorde du der virkede for dig dengang? Hvordan støtter du dig selv? Hvad gør du der allerede i hverdagen lader dig op, giver energi, ro, mod på verden?

3. Hvad ville du sige til din bedste ven i samme situation?
De fleste af os har lettere ved at være åben  og lyttende og støttende overfor andre, når de oplever modgang. Hvad ville du sige til en af dine bedste venner, hvis vedkomne var i samme situation som dig selv lige nu? Og kan du sige det (som du ville sige til din ven), sige det samme til dig selv? Med samme intension?

4. Vent ikke til situationen løser sig selv
Dem der er følelsesmæssigt robuste, er også aktive og opsøger løsninger. De spørger sig selv ’’Hvad kan jeg gøre, eller hvem kan jeg bede om hjælp?’’ i stedet for at gå og håber på at de bliver sat fri og at situationen løser sig.

5. Kend dine styrker og brug dem
Vi er alle forskellige og har forskellige evner og styrkesider. Nogle er vedholdende. Andre er gode til at bede om hjælp, andre igen gode til at analysere muligheder. Vi kan ikke alting alle sammen. Men brug dine styrker. Arbejd dig igennem situationen et skridt af gangen. Når du kender dine styrker er du også mere klar over hvad du ikke selv kan. ​

6. Lad være med at tro du skal gøre det alene.
Ingen af os kan gøre alt alene. Et træk der er gennemgående for robuste mennesker, er evnen til at bede om hjælp. Det behøver ikke være en terapeut, men at bruge sit sociale netværk, at trække på venner, naboer eller en god kollega, når der er behov for det.

7. Det er sundt ikke at fortælle alt til alle.
Nogle har brug for at tale med mange, andre har en enkelt eller to der er tæt på. Det ene er ikke bedre end det andet. Men sørg for at du har nogen der støtter dig. Nogen der forstår dig og er interesserede i dig. Dyrk dem. Vær opmærksom på dem, og hvad du kan bruge dem til. Hvis du ikke har dem i dit liv lige nu, så find dem. At blive set og hørt og accepteret og have nogen at læne os op af når hverdagen bliver udfordrende, er endnu et kendetegn for dem der er følelsesmæssig stærke.

​8. D​yrk dine pauser
Det er ikke alt der kan løses over et par dage. Nogle gange tager det lang tid at komme på benene igen. Derfor er det vigtigt at kunne holde fri. Tage et mentalt break. Få fri for det der kan køre rundt i hovedet hele tiden. For nogle er det at lytte til musik eller at spille musik, at løbe en tur, at gå i biffen med vennerne, at lave mad. Slå lyden fra på din mobil, luk arbejdscomputeren og hold fri. Jævnligt. Både for at lade op, men også for at få nye øjne og nyt perspektiv på det der fylder.

9. Træn selvmedfølelse
Forskning viser at evnen til medfølelse er meget tæt forbundet med mental sundhed og følelsesmæssig styrke. Medfølelse defineres på samme vis, hvad enten det er overfor os selv eller overfor andre. Det indeholder altid både en opmærksomhed, en intension om at lindre eller mindske ubehaget og perspektivet af noget fælles menneskeligt i reaktionerne. Evnen til medfølelse er som en buffer der minder os om at vanskeligheder er en del af menneskelivet, og samtidig en dybere forståelse for hvad vi har brug for – så handlekraften kan komme på banen.

​Husk: ​Mental robusthed er en evne vi kan træne. Alle sammen.