Gratis tips til compassion

7 tips til compassion

​ 7 tip til mere compassion, og mere glæde og overskud hver dag

​TIP 1: Stop op og opdage hvad du egentlig har gang i.
Er du faldet i fælden med at tro at vi tror ofte at selvkritik er en god måde at sikre at vi fastholder motivation på? Det er det ikke.
Selv-kritiken dræner os i længden og gør det sværere at opnå det vi gerne vil. Så stop med at tage dig sammen, være hård ved dig selv, sur på dig selv eller bare irriteret over at du reagerer som du gør. Det er en ond cirkel.
Opmærksomhed der ikke overdramatiserer eller skubber det du oplever under gulvtæppet, er nøglen. Koblet med en intension om at gøre det der v-i-r-k-e-l-i-g-t er vigtigt for dig. Rum dine uperfektheder. Du deler dem med alle mennesker på jorden.


TIP 2: Håndter ​følelser som en voksen der passer børn
​Håndter de negative tanker og følelser​, som om du er den voksne der holder øje med børnene på legepladsen. Dét perspektiv med opmærksomhed, nysgerrighed og et større overblik, er det, der er behov for. ​Lær at tackle dine følelser, så de ikke styrer dig. Når det er svære følelser du oplever, så få noget hjælp til at tackle dem. De er ikke dig og du skal ikke lade dit liv styres af ustyrlige følelser.

TIP 3: opfør dig overfor dig selv, som du ville overfor en god ven
Hvis du står midt i noget der er svært eller udfordrende, så spørg dig selv hvad du ville sige til en af dine gode venner. Hvilket råd ville du gi? Hvad ville du forvente var en rimelig og almindelig reaktion for din ven i netop den situation? Hvilken intension ville du have ift. det du siger til din ven?
Kan du sige og gøre de samme ting over for dig selv?

TIP 4: tag vare på dig selv, og mærk hvad du har behov for
​Brug spørgsmålet ’Hvad har jeg i sandhed behov for lige nu?’
Ikke ’lyst til’ eller ’krav på’ eller ’burde få/ha/gøre’, men det dybere behov for at kunne stå og tackle den situation du er midt i lige nu. Når du ved det, kan du udtrykke det på en måde der er støttende for dig og dem omkring dig.
Bed om det du har behov for. Udtryk dig. Andre kan ikke læse dine tanker! Heller ikke selvom du synes det ville være rart, eller at de burde kunne


TIP 5: Giv dig selv lov til at ’lukke ned’

...eller lade op, på måder der beriger dig eller fylder dig op med energi. Måske logge ud af facebook. Måske læse en bog. Sove en lur. Danse til musik. Sætte din yndlingsfilm på.
Sef Compassion minder os om at vi ikke altid skal være ’på’. At vi ikke altid kan være ’på’. Faktisk lukker vi ned, mister koncentrationen eller lytter ikke til hvad der bliver sagt, hvis vi presser os selv for meget.

TIP 6: Husk perspektiv af fælles menneskelighed
Når du møder modgang, så mind dig selv om at det er menneskeligt at fejl, at blive ked af det, at være træt og udkørt, vred og alt det andet. Perfektion er ikke at kunne alting, men at kunne tage vare på dig selv gennem et liv der byder dig alting. Overvej hvad du har til fælles med alle andre mennesker. Din sårbarhed. Dit ønske om glæde. Din længsel efter ro og fred. 

Og tag imod støtte og kærlighed fra andre. Tag det ind. Lad det lande i dig. Lad det fylde dig op. Du har brug for det ligesom alle andre.

TIP 7: vær modig
Det er modsat vores instinktive reaktion, at anerkende alt det svære, ubehagelige, trælse.​ Self Compassion minder os om at vi ikke kan få det ubehagelige til at gå væk ved at lade som om det ikke er der, undgå det eller skubbe det væk. Problemer og følelser kan kun ændres når vi først anerkender at de er der. Det er derfor venlighed og medfølelser er afgørende. Så har vi nemlig noget at gøre og en måde at håndtere det ubehagelige på, når vi opdager det. Så behøver vi hverken være bange for det eller undgå det.
​Vi er her ikke for at modstå alting, eller uberørte kunne fastholde ethvert ydre mål. 
Husk på at alt forandrer sig. Lad dig blive rørt og forandret mens livet flyder igennem dig. Du er den der oplever, den der observerer at du oplever og den der bliver forandret af det du oplever. På én og samme gang.
God arbejdslyst!

mvh Helle


Lær det her:

Mindful Self-Compassion (MSC) kurset giver dig helt konkret sanset-oplevet erfaring med nuancerne i empati og medfølelse, og ikke mindst en lang række måder du kan træne det på og bruge det lige midt i hverdagen (Uden at tage dig særskilt tid til det!)
Se næste kursus her: https://nordic-compassion.dk/msc-kurser/