Betænkelig ved Self-Compassion?

Betækelig ved Self-Compassion

​Betænkeligheder om Self-Compassion

​Når vi taler om at være medfølende overfor os selv, så tændes der ofte advarselslamper i os.

Det kan minde lidt for meget om at have medlidenhed med sig selv, om at være selv-centreret, selv-optaget eller egoistisk. Eller måske vi mister motivationen hvis vi bliver for optagede af os selv?

Der er en del forskning på området, og her gennemgår jeg nogle af de betænkeligheder jeg oftest møder.

Så hvad er Self-Compassion IKKE?

1. Self-Compassion er ikke at have medlidenhed med sig selv!

Evnen til selv-medfølelse gør det lettere for dig at se ligheden mellem dine egne reaktioner og andres reaktioner. Selv-medfølelse minder dig om, at modgang og udfordringer ikke kun er noget, der sker for dig.

Forskningen viser at du øger​ din empati, og får lettere ved at lytte og sætte dig ind i andres behov. Samtidig bliver du midnre selvoptaget og bedre til at indrømme dine fejl og bede om hjælp hvis nødvendigt.

2. Self-Compassion gør dig ikke svag! Ej heller blød, medgørlig eller uden grænser.

Tværtimod! Faktisk er evnen til medfølelse en buffer, der gør dig mere robust overfor problemer, og gør det lettere for dig at se virkeligheden i øjnene.

Bl.a. fordi du får lettere ved at se at det er alment menneskeligt og uundgåeligt at møde den type modgang du står i.

Forskningen viser også at du bliver mere samvittighedsfuld, din selv-kritik mindskes, og at du får lettere ved at tackle store skift og udfordringer som skilsmisse, sygdom, kronisk smerte eller traumer. Du bliver bedre til at kommunikere om egne grænser og udtrykke hvad en situation egentlig gør ved dig.

3. Self-Compassion ødelægger ikke din motivation!

Ofte tror vi, at vi er nødt til at bruge selv-kritik til at få tingene gjort. Men Self-Compassion kan booste din motivation langt bedre end din indre pisk nogensinde vil kunne, fordi den er drevet at et ønske om mere overskud og glæde i din hverdag.

Fakta er, at du bliver bedre til at fastholde motivationen på den lange bane. Bl.a. fordi du bliver mindre bekymret for at lave fejl.

4. Self-Compassion er ikke at være mere selv-centreret!

At træne selv-medfølelse er ikke at få verden til at dreje sig om dig. Tværtimod!

Faktisk viser forskningen, at du bliver mindre selv-centreret og mere empatisk overfor andre, jo bedre du er til selv-medfølelse! Du får også lettere ved at skelne mellem hvornår du selv skal tage dig sammen og hvornår du skal bede om hjælp. Self-Compassion er ikke at kunne klare alting selv.

5. Self-Compassion gør dig ikke doven.

Langt fra. Du får et andet perspektiv på det du oplever, der bl.a. gør det lettere for dig at vælge de langsigtede mål. Det betyder at det sjældnere bliver den doven kortsigtede nydelse (chips posen, at skippe træningen) du vælger.
Desuden viser fakta at mænd (især) får lettere ved at tage til lægen, at kvinder (især) får et bedre krops-billede med mindre skam.

Kort sagt er Self-Compassion er en måde at relatere til dig selv på, så det bliver lettere at være menneske, lettere at være dig, og gør det lettere for dig at være noget for andre.

Det er meget mere end en samling redskaber. Det er selve essensen af at have et godt psykisk helbred!

Man kan træne det, og alle kan lære det - uden undtagelse!

kh
Helle

​Self-Compassion træner du bedst sådan her:

Det fulde Mindful Self-Compassion (MSC) kursus giver dig alle redskaber, alle tilgange og det fulde overblik og forståelse af hvad og hvorfor  og hvordan Self-Compassion kan gøre din hverdag lettere.

Se indhold her: https://nordic-compassion.dk/indhold-msc-kursus

Eller start online nu, og kom igang om 2 min.: