Stopper du selvkritik med (mere) selvkritik?

Selvkritk

​Vær ikke så hård ved din indre kritiker

Vi kender alle at den indre kritiker kører for fuld udblæsning: ’Jeg er sådan en idiot!’, ’Jeg er for meget (eller forkert)’, ’De​t er så typisk mig, ikke at kunne klare det her'.

Så hvorfor bli’r vi ved med det?

Så snart vi opdager vores selvkritiker er i gang, hælder de fleste af os endnu mere selvkritik ovenpå. ’Jeg er altid så sur og irriterende at være sammen med’, eller ’Jeg har intet selvværd, jeg er uduelig’.

Du kommer a-l-d-r-i-g til at stoppe med at være hård ved dig selv (eller andre), bare fordi du bliver endnu mere hård ved dig selv. Stop det!

Du skal en anden vej. Ikke kæmpe mod din indre kritiker, men undersøge den. 

Det er d-i-g der skal styre showet. Ikke blive styret af kritikeren. Og ja, det kan opleves som om den indre kritiker bare kører automatisk. Det gør den nemlig. Lad mig vende tilbage til det ​om lidt.

Men tilbage til hvorfor du IKKE skal være så hård ved din indre kritiker:

Du kan ikke få større selvværd ved at være irriteret på dig selv.
Du får ikke mere motivation ved at være hård ved dig selv.
Ej heller mere handlekraft.
Og du kommer aldrig af med den, ved at blive ved med at kæmpe for at blive bedre.
Den vedligeholder din stress, din angst, dine depressive tendenser - og den gør dem kun værre.

Alternativet kommer her:

Prøv i stedet at træde lidt tilbage og undersøg din indre kritiker. Selvom den kan ødelægge din selvtillid og dræne dig, så prøver den faktisk at hjælpe dig. ​

Men pointen er at den faktisk har en positiv intention. Den prøver hårdt at støtte dig. På dens egen mærkelige bagvendte måde.

Den er en del af vores overlevelses system. Kamp/flugt systemet. Vores kamp/flugt system har rigtig gode reaktioner, når vi møder fare. Vi kan kæmpe, vi kan flygte, vi kan gå helt i stå (fryse til is). De reaktioner er fornuftige i mange situationer.

Det er med andre ord grundlæggende fysiologiske reaktioner, der aktiveres af selv-kritikken - og som kan aktivere selv-kritikken af sig selv. Automatreaktioner, som vi alle sammen har. Dig. Mig. Vores naboer.

Men mit liv er jo ikke så farligt?

Nææ,  vi ikke kæmper med løver og tigre. Det er ikke umiddelbare fysiske udfordringer der aktiverer vores kamp/flugt system idag.

I dag er det vores identitet der er på spil.

Vi skal passe ind.

Være sunde nok.

Tynde nok.

Succesfulde nok.

Sexede nok.

Sjove nok.

Elskede nok.

….. hvad vil du gerne være nok af?

Når du ikke føler dig NOK, kommer den indre kritiker på arbejde. ​

Så du kan klare lidt mere, kæmpe lidt længere, flygte væk fra gruppen hvor du ikke er set og accepteret. Eller gøre dig lidt mere usynlig, så ingen lægger så meget mærke til dig.

Den kamp støtter dig ikke. Den kamp gør det hele op af bakke.

Den kamp gør at alle dine forsøg på at forandre dig, forbedre dig, finde de gode vaner og lave de nye planer – kuldsejler.

​Så hvad gør venlighed og medfølelse ift. din indre kritiker?


Kort sagt giver de begge to din fysiske krop og dit nervesystem mulighed for at slappe af. Så du bedre kan koncentrere dig, tænke og overveje dine muligheder. Der kommer lidt afstand til den indre kritiker.
Medfølelse giver dig m​odet til at opdage hvad du egentlig bliver fanget af. Så du kan opdage at du faktisk er meget mere end den indre kritiske stemme. ​Det opdager vi ikke når vi er overvældet af den og opslugt af den indre kritiker.

Kort sagt:
venlighed og medfølelse er vejen til at vælge med visdom.

Venlighed og medfølelse hjælper dig til at være i dybere kontakt med dig selv, så du kan skære igennem det lort din indre selvkritiker hælder ud.

mvh
Helle 

​Lær det her:

Mindful Self-Compassion (MSC) kurset giver dig helt konkret sanset-oplevet erfaring med nuancerne i empati og medfølelse, og ikke mindst en lang række måder du kan træne det på og bruge det lige midt i hverdagen (Uden at tage dig særskilt tid til det!)
Se næste kursus her: https://nordic-compassion.dk/msc-kurser/