Find indre ro og styrke

indre styrke kommer af

​​Sandheden om at have og (gen)finde indre ro og styrke

​Der kan være mange gode grunde til at du savner mere indre ro og indre styrke.
Måske du har mødt modgang i livet, og er blevet lidt urolig eller ekstra opmærksom på hvad du kan gøre for ikke at møde samme svære situationer igen.

Måske du bare er med på trenden og søger mere ro, mere stilhed. Mere sindsro. Nærvær. Mere dybde.  JOMO som de kalder det: the Joy Of Missing Out. Altså glæden ved at sige nej tak til at haste gennem livet, og i stedet prioritere tid og gode oplevelser.

Indre styrke er det vi ofte ser andre besidde, især når vi selv føler os sårbare eller bare har forandringer nok at kæmpe med. ​

Lad mig slå lidt fakta fast: 

  • ​​Indre styrke kommer ikke af at være stærk.
  • ​Indre styrke kommer ikke af at kunne modstå alt. Eller at kunne kontrollere alt.
  • ​Indre ro kommer ikke af fravær af problemer.
  • ​Ej heller bare fordi du er stille og langsom.
  • ​Indre ro kan ikke tvinges frem, og det kommer ej heller bare fordi du synes du har enormt behov for det.
  • ​Indre ro og indre styrke kommer ikke som en særlig personlig egenskab nogle er født med og andre ikke. De er gensidigt afhængige af hinanden. De støtter hinanden. Eller nedbryder hinanden.
  • ​Indre ro og styrke e kan trænes og læres. Af alle.
  • ​​Indre styrke og indre ro er begge tilstande som vi kan have på trods af de ydre omstændigheder og udfordringer vi skal forholde os til.

Så hvad er indre ro og styrke?

Kort sagt er indre styrke er afhængig af vores evne til at være og rumme vores sårbarhed.

Indre ro er afhængig af vores evne til at mærke, genkende og håndtere indre uro.
Det betyder at vi skal kunne træne vores evne til at rumme modsætninger – til at opdage uroen, selv når vi leder efter og ønsker roen. Vi skal turde genkende og anerkende følelsen af sårbarhed, især når vi mest af alt ville ønske os stærke, der midt i kaos.

Lad mig uddybe det om lidt. 

​Hvordan har vi det, når vi ikke kan finde indre ro eller indre styrke?

  • ​Oplevelsen af at være for presset, for stresset, for udkørt
  • ​Kort for hovedet, lettere til irritation, være kort for hovedet og mere kritisk på andre
  • ​Den selv-kritiske stemme indeni kommenterer på ​alt det du gør (og ikke gør)
  • ​Bliver drænet af dem der kræver dig – dine kolleger, klienter eller kunder på arbejde og din svigermor, mand og unger derhjemme.
  • ​Mere træt eller svært ved at sove
  • ​Ønsker noget andet og mere - ​ ferie / et andet job/ en anden familie
  • ​Tendens til at idyllisere, især det alle andre går igennem
  • ​Føler dig alene eller anderledes eller afskåret fra andre
  • Let til overbekymringer eller tanker der kører i ring, uoverskuelighedsfølelser

​Kan du genkende en eller flere?

​Det som de her punkter har tilfælles, er, at vi lukker ned for os selv, når det bliver for meget. Vi lukker ned for følelserne, tager os lidt mere sammen, prøver at komme væk fra det der er ubehageligt. Det har den ærgelige bagside, at vi automatisk lægger en dæmper på alle følelser. I hele registreret. Altså også de positive og glædelige, overskudsfølelser. Det bliver sværere at tage let på livet og grine af det hele.

Derfor kræver det mod at finde indre ro og styrke. For vi bliver nødt til at åbne vores hjerter for alt det vi ellers automatisk har tendens til at lukke ned for. Roen og styrken kommer kun når vi tager ansvar for det vi oplever. Og det er ikke altid kønt. Det er jo både udkørt, irriteret, træt. Derfor kommer roen ikke altid bare fordi vi får fri. Eller bliver sygemeldt.

​Nøglen til at finde indre ro og indre styrke

​…er at vi relaterer anderledes til os selv. Og anderledes til det vi oplever. Det er intensionen bag det vi gør, siger og tænker der er a-f-g-ø-r-e-n-d-e for om roen øges eller mindskes.

Ikke hvad du tænker, men hvordan du tænker (om det du tænker)
Ikke hvad du mærker og føler, men hvordan du mærker og føler (og om du bliver fanget og overvældet af det eller ej)
Ikke om hvilke udfordringer du står midt i, men hvordan du tager vare på dig selv, lige der midt i kaos.

Det er at tage ansvar for det du gør og siger.

Tag vare på dig selv med et åbent hjerte. Altså ikke gøre det som sindet automatisk gør – lukke ned når noget er ubehageligt eller svært. ​

​Min opfordring til dig er

​1.
Ha’ lidt mere venlighed med dig selv, som den der oplever det du oplever. Dig der står lige her midt i kaos. Midt i livet du ikke kan styre og kontrollere. Hvad ville du sige eller gøre hvis det var en god ven i samme situation? Kan du sige og gøre det samme for dig selv?
2.
Husk på at der er ikke noget i vejen med dig, blot fordi det hele er kaotisk, udfordrende eller lettere umuligt. Der er sådan et menneskelig (også) er. ​
Så tag vare på dig selv.  Gå tilbage til punkt 1. Vær venlig og medfølende når det er svært. Bare fordi det er svært. Ikke fordi der er noget i vejen med dig.
3.
Træn din evne til venlighed og medfølelse. Det giver dig redskaberne til at tackle din egen reaktion når du bliver overvældet eller ønsker noget anderledes end det er (og hvem gør ikke det? I det her rodede vidunderlige, svære liv som vi står midt i?)
4.
Kort sagt: Tag dig selv alvorligt. Giv dig selv opmærksomhed. Det er den eneste måde du kan undslippe den automatiske reaktion i sindet: at lukke ned og kæmpe mere. Det er også den eneste måde du kan åbne hjertet på.

Opmærksomhed er ikke selvcentreret. Det er forudsætningen for at kunne slippe fri af sindets automat reaktioner.
Forudsætningen for at kunne være dig selv, midt i kaos uden at blive styret af ubevidste mønstre og svære følelser.
 
Mvh
Helle

​​Lær at ​​vende din sårbarhed til en styrke:

Mindful Self-Compassion (MSC) kurset giver dig helt konkret sanset-oplevet erfaring med nuancerne i empati og medfølelse overfor dig selv og andre - og forståelsen for hvorfor sårbarheder er menneskelige og ikke noget du skal kæmpe med. ​Se næste kursus her: https://nordic-compassion.dk/msc-kurser/

​Eller se mere om indholdet i det kursus der kan give dig indre styrke: https://nordic-compassion.dk/indhold-msc-kursus/