Hør hvad mine kunder siger, efter temadage om compassion i deres organisation

Den Sociale Skadestue,
Aalborg

“Vi tager alle mulige kurser, og vi bruger sjældent noget af det. Dét her har vi brugt. For en gangs skyld. Det er meget hands-on og konkrete metoder, som vi har taget i brug med det samme. Det er simpelthen så ligetil, og det er virkelig godt! Jeg anbefaler hende alle steder.”

Annette Fanø, som er vagtansvarlig teamleder på Den Sociale Skadestue i Aalborg havde i januar 2021 arrangeret en halv dags workshop om Compassion og Self-Compassion for sit personale og sit hold af frivillige, der arbejder med socialt udsatte.

Annette fortæller, at hun havde fulgt Nordic Compassion i en længere periode og tænkte, at det var noget, der kunne bruges blandt det personale, hun er leder for. Ideen til workshoppen kom fra et behov om at få øget den mentale sundhed blandt de ansatte.

“Vi skulle simpelthen have øget den mentale sundhed, have gjort op med nulfejlskulturen og sænke barrieren, få os selv reguleret, hvile mere i os selv og have opbygget en indre styrke, der kunne værne mod stress og selvkritik.”

Annette fortæller, at arbejdet er hårdt. At de ansatte arbejder med meget syge mennesker, som kan være svære at hjælpe, og at magtesløsheden ofte sætter sig hos den enkelte.

“Alting starter med os selv. Hvis vi ikke kan møde os selv med venlighed og forståelse, så kan vi heller ikke møde andre med venlighed og forståelse. Det sætter sig som en indre forråelse. Hvordan er det egentlig, vi taler med os selv? Det er vigtigt at sige til sig selv ‘du kan ikke redde hele verden’. Så er det også nemmere at gå ind i samtalen med brugerne med samme venlighed.”

Annette har tidligere haft en meget rationel tilgang til arbejdet og til sit personale, men nu er hun også begyndt at bruge en mere emotionel tilgang. Hvor hun tidligere flygtede fra følelserne, har workshoppen med Helle Laursen givet hende redskaberne til konstruktivt at italesætte dem både for sig selv og sit personale. Og dét har højnet trivslen.

Anette uddyber:

“Hele vejen igennem vores organisation har vi taget det ind. Også organisatorisk. Vi giver os selv noget mere omsorg. Stemningen er blevet bedre til vores personalemøder, og vi er blevet gladere og mere optimistiske. Før sad vi ofte og pegede fingre.
På gulvet har det også fået stor betydning - særligt for vores praktikanter. Vi har fået et fælles sprog og et fælles læringsrum, og dét kan virkelig mærkes.”

Den sociale skadestue bruger compassion

Skal jeg introducere din arbejdsplads og dit team for compassion?

Skriv til mig her, så aftaler vi 15 min. til en uforpligtende snak.

Helle Laursen

Er du i tvivl om hvordan du eller din arbejdsplads kommer bedst igang med Compassion

- så ring eller skriv gerne til mig:

3025 7548

helle@nordic-compassion.dk

Venlig hilsen
Helle Laursen, grundlægger af Nordic Compassion

Nordic Compassion

Tlf.: 3025 7548
helle@nordic-compassion.dk
Cvr-nr.: 30761197

Kontaktinformation: Tlf.: 30257548 | email: helle@nordic-compassion.dk