​Hvad er Self-Compassion​

Klar tale om Self-Compassion

Self-Compassion er at relatere med visdom og venlighed til os selv, når vi møder modgang eller oplever følelsesmæssigt ubehag.
Forskning viser at der er tre elementer i compassion:
 

​1) I stedet for at ignorere eller undgå vores følelsesmæssige ubehag, er det at opdage at vi oplever ubehag og hvordan det føles fysisk og følelsesmæssigt.
2) I stedet for at føle os alene eller forkerte når vi møder modgang, så anerkender vi at alle mennesker oplever modgang og ubehag og at det er et grundvilkår der binder os sammen som mennesker.
3) I stedet for at være kritiske eller vrede med os selv fordi vi er som vi er,  så kan vi berolige og støtte os selv, ligesom vi ville med en kær ven.

​Er der forskel på Compassion og Self-Compassion?

​Nej. Det defineres på samme vis. Eneste forskel er, om vi retter medfølelsen primært mod andre eller mod os selv.  Og i praksis er de to ting meget tæt forbundne. Vores grænse for hvor meget vi kan rumme og støtte andre, afhænger af hvor meget vi kan bibeholde kontakt til os selv. Se mere her: empati-udmattelse

​Lær Self-Compassion sådan her

Mindful Self-Compassion (MSC) kurset er den kvalitetssikrede, evidensbaserede måde at opleve og træne evnen til selvmedfølelse på. Kurset er oplevelsesbaseret, hvilket sikrer at du kan bruge øvelserne direkte ind i din hverdag efterfølgende. 

​Vil du hellere i gang online?

​Så er Klub Compassion for dig. Du ​får adgang til  kurser, til fælles Forum, til månedlige video møder med mig, og meget mere

Klub Compassion

​Hvorfor er Self-Compassion vigtig?

 En lille evne til Self-Compassion og en hård indre kritiker, har sammenhæng med depression og er tværdiagnostisk og forværrer langt de fleste psykiske lidelser. Øget evne til Self-Compassion har derimod en tydelig sammenhæng med mental sundhed, fysisk sundhed og med støttende relationer. Hvordan behandler du dig selv, når du oplever noget der er svært? Forskningen viser at mere end 80 % af os i den udviklede del af verden, oplever det lettere at være medfølende overfor andre end overfor os selv.

hvad er Self-Compassion
FYSIOLOGI I COMPASSION
compassion

​Forbehold og misforståelser om Self-Compassion

Betækelig ved Self-Compassion

Vi har ofte forbehold overfor ordet medfølelse, som f.eks.

"Bliver vi ikke mere selv-centrerede, dovne eller mister motivationen hvis vi træner Self-Compassion?" eller
 "Har samfundet ikke mere brug for at bliver bliver bedre til medfølelse overfor andre?​" Eller "Er det ikke bare medlidenhed?"

Forskningen viser at det bliver lettere at blive ved at fastholde vores mål, hvis vi motiverer os selv med medfølelse i stedet for selv-kritik. ​Undersøgelser peger også på at evnen til Self-Compassion er meget tæt forbundet med følelsesmæssig styrke, med øget ansvarlighed for vores helbred og livsstil samt vores fejltagelser og mangler. Derudover bliver vi mere empatiske og får lettere ved at lytte til andre.

Forskningen peger således på at jo bedre vi bliver til at tage vare på vores egne behov, jo bedre evner vi til at være der for andre på en holdbar og autentisk måde. Derfor er evnen til Self-Compassion et udgangspunkt for at kunne være der for andre.  ​​

​Lær Self-Compassion sådan her

Mindful Self-Compassion (MSC) kurset er den kvalitetssikrede, evidensbaserede måde at opleve og træne evnen til selvmedfølelse på. Kurset er oplevelsesbaseret, hvilket sikrer at du kan bruge øvelserne direkte ind i din hverdag efterfølgende. 

​Vil du hellere i gang online?

​Så er Klub Compassion for dig. Du ​får adgang til  kurser, til fælles Forum, til månedlige video møder med mig, og meget mere

Klub Compassion

​Ring til mig