Compassion forbedrer samarbejdet

​Compassion forbedrer samarbejdet med dine kolleger

​Illustrationen herover viser, at enhver organisation ​altid har et ’målrationelt felt’ også kaldet "hovedopgaven" (den øverste del af firkanten), OG samtidigt har et ’psykodynamisk felt’  også kaldet det "personligt engagerede felt" (den nederste del af firkanten).

Begge felter er afgørende og nødvendige - vi skal kunne have fokus på hovedopgaven (som vi er ansat til), og vi skal være mennesker der kan skabe tillid og som evner at have kontakt med andre, evner at bruge empati mm. Når vi reagerer ud fra vores egne personlige mønstre, er vi

Pointen er, at selvom felterne er uadskillelige, skal vi hjælpe hinanden til at komme 'over stregen', da det er fokus på hovedopgaven der giver lettelse og tilfredshed for alle.

Omvendt ​har vi indflydelse på, hvordan vi går til opgaven (pilende lodret opad og nedad mellem de to firkanter). Hvis vi lander ’under stregen’ (det psykodynamiske felt") kan vi let blive opslugt af kollega-snik-snak om, hvad der kunne være anderledes. Vi laver måske grupper internt i kollegagruppen, og vi er måske enige med nogen eller uenige med ledelsen, eller ​har en mening om et eller andet, om det der sker osv. - dvs. at vi har fokus på alt andet end ​selve hovedopgaven. Vi er mennesker, selv når vi er på arbejde. Vi bliver ramt, vi er engagerede, vi har brug for, at det giver mening, det vi laver.

​At være 'under stregen' (i det psykodynamiske felt") i længere tid ad gangen er uholdbart, stressende og ubehageligt for både os selv og dem omkring os. Når ​du er i det personlige felt for længe, så mister du fokus og evnen til at se, hvad du reagerer på. Det er DER, at tonen bliver hård. Det er i de situationer, at ​du bliver mere som en skraldespand der hælder ​brok og skid​t ud, end som en konstruktiv og støttende kollega.

Vi er ikke robotter, og vi kan ikke efterlade vores følelsesliv derhjemme. Slet ikke når vi arbejder med mennesker. Vi bliver uundgåeligt påvirkede, og samtidig har vi brug for vores menneskelighed for at kunne skabe relationer til det enkelte individ.

"Compassion" er en tilgang og tilstand der øger samarbejdet iblandt kollegaer. Fordi det netop gør det muligt for os at kommer 'over stregen' og ud af vores indviklethed i os selv eller hinanden.

​Compassion strategier er bl.a. evnen til at opdage at ​du reagerer og evnen til at acceptere det. Først da kan ​du komme tilbage til at holde fokus på "hovedopgaven" og konstruktivt være medskaber i hverdagens evige forandringer.

Når​ du er konstruktiv, kan du hjælpe ​dine kolleger til at få “luftet ud ” i deres oplevelser undervejs i arbejdet.

Forskellen som compassion-strategier giver dig?
​Evnen til både at rumme ​dig selv og andres​ sårbarheder og styrker.

For du er aldrig KUN faglig og KUN stærk. Du er også et menneske, og det er din største styrke.

​​Vil du kunne opdage når du ryger 'under stregen'? ...og komme tilbage igen?

Mindful Self-Compassion (MSC) kurset giver dig helt konkret sanset-oplevet erfaring med nuancerne i ​medfølelse, så du lettere kan opdage hvad der sker indeni dig, og tage vare på både kolleger, arbejdsopgave og dig selv midt i det.​
Se næste kursus her: https://nordic-compassion.dk/msc-kurser/

​Vil du vide mere om psykodynamisk organisationspyskologi?  Så anbefaler jeg denne bog: 'Psykodynamisk organisationspsykologi. På arbejde under overfladen'