Forskning i compassion

​Effekten af Mindful Self-Compassion (MSC) er ​tydelig ​

  • ​Mindskelse af stress, angst, depression.
  • Markant flere positive følelser som glæde, livstilfredshed, overskud, optimisme, selvværd, nysgerrighed, kreativitet, visdom, handlekraft.
  • Bedre relationer og lettere ved at håndtere svære relationer, inklusiv​ omsorgstræthed. L​ettere ved at skabe ​varme nære relationer, lettere til at være støttende og tage den andens perspektiv.
  • Bedre evne til at håndtere​ udfordringer som kroniske smerter, skilsmisse, oplevelse af fiasko.
  • Færre bekymringer, mindre perfektionisme, mindre​ angst for at fejle. Lettere ved at fastholde langsigtede mål (som f.eks. uddannelse eller vægttab)
  • Øget taknemmelighed, bedre empati for andre.

​Forskning i empati og medfølelse af Tania Singer ​

Tania Singer er neuroforsker og har påvist forskellige i hjernen alt efter om vi oplever empati eller medfølelse. Der er masser af ressorucer at hente i den  gratis samling af materiale hun har udgivet.

​Her finder du oversigt over forskningen fremadrettet

Dr. Kristin Neff var pioner indenfor forskning i compassion, og udgav i 2003 den gennemtestede Self-Compassion-Scale, som forskere sidenhed har brugt i forskningøjemed.

Hun har en løbende opdateret oversigt over forskning i compassion indenfor forskellige områder på hendes website.

​​Jeg har skrevet en artikel, der sammenligninger Mindfulness og Compassion 

​Hvor mindfulness spørger ”Hvad oplever du jeg lige nu?”, tilføjer self-compassion ”Hvad har jeg brug for lige nu?

​Hvad sker der i hjernen når du mediterer?

​Læs den her artikel! Interresant og klar tale!