Accept er at inkludere mig selv i situationen, idet mine egne automat –reaktioner ellers kommer til at styre hvordan jeg reagerer.(12)

Vær ikke så hård ved din indre kritiker

Vi kender alle at den indre kritiker kører for fuld udblæsning: ’Jeg er sådan en idiot!’, ’Jeg er for meget (eller forkert)’, ’Der er ingen der kan li’ mig’

Så hvorfor bli’r vi ved med det?

Så snart vi opdager vores selvkritiker er i gang, hælder de fleste af os endnu mere selvkritik ovenpå. ’Jeg er altid så sur og irriterende at være sammen med, også overfor mig selv’, eller ’Jeg har intet selvværd, jeg er uduelig’.

Du kommer a-l-d-r-i-g til at stoppe med at være hård ved dig selv (eller andre), bare fordi du bliver endnu mere hård ved dig selv. Stop det!

Du skal en anden vej.

Ikke kæmpe mod din indre kritiker, men undersøge den. Det er d-i-g der skal styre showet. Ikke blive styret af kritikeren. Og ja, det kan opleves som om den indre kritiker bare kører automatisk. Det gør den nemlig. Lad mig vende tilbage til det lidt længere nede.

Men tilbage til hvorfor du IKKE skal være så hård ved din indre kritiker:

Du kan ikke få større selvværd ved at være irriteret på dig selv.

Du får ikke mere motivation ved at være hård ved dig selv.

Ej heller mere handlekraft.

Og du kommer aldrig af med den, ved at blive ved med at kæmpe for at blive bedre.

Alternativet kommer her:

Prøv i stedet at træde lidt tilbage og undersøg din indre kritiker. Selvom den kan ødelægge din selvtillid og dræne dig, så prøver den faktisk at hjælpe dig. Den er ret ofte rigtig dårlig til at sikre fast grund under dig.

Men pointen er at den faktisk har en positiv intention. Den prøver hårdt at støtte dig. På dens egen mærkelige bagvendte måde.

Den er en del af vores overlevelses system. Kamp/flugt systemet. Vores kamp flugt system har rigtig gode reaktioner, når vi møder fare. Vi kan kæmpe, vi kan flygte, vi kan gå helt i stå (fryse til is). De reaktioner er fornuftige i mange situationer.

Det er med andre ord grundlæggende fysiologiske reaktioner, der aktiverer selvkritikken. Automatreaktioner, som vi alle sammen har. Dig. Mig. Vores naboer.

Så hvorfor oplever mange at selvkritikken er virkelig slem ?

Fordi vi ikke kæmper med løver og tigre. Det er ikke umiddelbare fysiske udfordringer der aktiverer vores kamp/flugt system.

I dag er det vores identitet der er på spil.

Vi skal passe ind.

Være sunde nok.

Tynde nok.

Succesfulde nok.

Sexede nok.

Sjove nok.

Elskede nok.

….. hvad vil du gerne være nok af?

Når du ikke føler dig NOK , kommer den indre kritiker på arbejde. Så du kan klare lidt mere, kæmpe lidt længere, flygte væk fra gruppen hvor du ikke er set og accepteret. Eller gøre dig lidt mere usynlig, så ingen lægger så meget mærke til dig.

Den kamp støtter dig ikke.

Den kamp gør det hele op af bakke.

Den kamp gør at alle dine forsøg på at forandre dig, forbedre dig, finde de gode vaner og lave de nye planer – kuldsejler.

Så hvad gør venlighed og medfølelse ift. din indre kritiker?

Kort sagt giver de

  1. din fysiske krop og dit nervesystem mulighed for at slappe af. Så du bedre kan koncentrere dig, tænke og overveje dine muligheder. Der kommer lidt afstand til den indre kritiker.
  2. Modet til at opdage hvad du egentlig bliver fanget af. Så du kan opdage at du faktisk er meget mere end den indre kritiske stemme. Men det opdager vi ikke når vi er overvældet af den og opslugt af den indre kritiker.
  3. Vejen tilbage til dig selv. Vejen tilbage til at kunne skelne skidt fra kanel. Se det konstruktive i dine reaktioner, og sortere det mudrede og drænende væk.

Kort sagt:
venlighed og medfølelse er vejen til at vælge med visdom.

I din hverdag.

I dine valg og midt i det kaos der er din opgave at navigere i.

Venlighed og medfølelse kan skære igennem det lort din indre selvkritiker hælder ud.

Sådan at DU kan skelne, og vælge det langsigtede og opbyggende og det der styrker den verden du gerne vil se vokse frem.

mvhhelle

Helle Laursen

 

 

 

 

 

Vil du gerne stoppe den selvkritik der bare er FOR hård? Og vil du stadig gerne kunne motivere dig selv, tage dig sammen og finde en god balance hvor du rent faktisk GØR det der er vigtigt at få gjort?

Så check mit Online Kursus

ingenting i vejen med dig

Der er ingenting i vejen med dig! Fra selvkritik til Selvaccept.