OBS: kurset her er ikke tilgængeligt i resten af 2018!

Gå fra selvkritik til selvaccept

Jo, du ER nok som du er.
Og nej, du skal ikke forbedre dig!

Vejen til overskud og frihed er accept af dig, af dine fejl, din kaotiske hverdag – kort sagt: din menneskelighed.

Accepten sætter dig fri til at ‘være’, giver handlekraft og overskud.

Banebrydende online kursus for dig der kender den selvkritiske stemme alt for godt, og gerne vil have mere overskud og glæde til at tackle hverdagen og livets udfordringer.

selvkritik

Der er ingenting i vejen med dig!
Fra selvkritik til selvaccept

Gennem 4 moduler får du kernen i selvudvikling der virker. Det handler om at komme hjem til dig selv og kunne være samme med dig selv uden at blive mere egoistisk.

Hvorfor fokus på selvkritik?
Fordi de del er en drænende indre stemme, som vi alle har. Den er en konstant kilde til følelsesmæssig smerte, og bliver især aktiv når vi møder modgang, fejler eller bare står midt i udfordringer og forandringer. Samtidig er den en aktiv ingrediens i langt de fleste følelsesmæssige udfordringer: stress, angst og depression f.eks.

Så hvad har accept med selvudvikling at gøre?
Alt. Det er et paradoks: du kan først ændre dig, når du acceptere dig selv. Alternativet er en konstant og evig kamp. Så her får du klar tale der guider dig til at få et radikalt andet forhold til dig selv, og ikke mindst det du står midt i – din hverdag, dine udfordringer, dit hjemlige kaos. Kort sagt:  Jeg viser dig vej til en varmere og letter relation til dig selv. Så bliver udfordringerne lettere at tackle.

Kurset er for dig der

  • Oplever du at være (meget) hård ved dig selv
  • Ofte sammenligner dig med andre… og at det for det meste de andre der vinder
  • Har meget lettere ved at hjælpe og støtte andre end dig selv
  • Ikke ønsker at være selvcentreret, egoistisk eller selvfed
  • Prøver du igen og igen at kæmpe dig igennem, at være nok, blive bedre, gøre det godt
  • Opdager at selv det at være god ved sig selv, bliver til en kamp med selvkritikken – ‘Nu er du kritisk igen!!’ eller ‘Du ved du skal passe på dig selv for tiden!’
  • Har du forsøgt alle mulige teknikker, redskaber, selvhjælpsbøger, kurser, terapi eller coach forløb…. og du føler alligevel at du ikke kommer ud af stedet
  • Har let ved at tænke ‘burde’ eller ’skulle’ og vurdere dig selv ift. alt det du sagde eller gjorde (eller ikke sagde og gjorde), eller det du kunne have sagt eller gjort lidt bedre
  • Er bange for at give slip på selvkritikken, fordi den er nødvendig for at du kan få lavet det der er vigtigt

Måske du kan genkende en eller to punkter her

  • Undrer dig over hvordan alle andre tilsyneladende kan have det godt, siden du bliver ved at kæmpe indeni
  • Gerne vil have det der er endnu mere stabilt end et godt selvværd: nemlig en støttende og varm relation til dig selv der holder i både medgang og modgang
  • Har eller har haft problemer med angst, depression, stress, været sygemeldt en periode eller bare gerne vil forebygge at du lander der igen
  • Ikke har behov for et decideres behandlingsforløb, men gerne vil kunne have de rette værktøjer til at støtte dig selv
  • Godt kan lide at redskaber, øvelser og viden er evidensbaseret – så det ikke bare er en sludder for en sladder eller Helles hjemmegjorte teorier
  • Længes efter mere overskud og følelsesmæssig frihed
  • Ved at du skal tage vare på dig selv. Måske fordi du er meget sensitiv. Måske fordi du har været sygemeldt og skal finde dine ben at stå på. Måske fordi der bare er rigelige udfordringer lige for tiden

Hvordan lyder selvkritik?

Selvkritik er en indre stemme der vurderer om vi gør det rigtige, om der er noget vi overser eller om vi passer ind i den givne situation vi er i.

Det er en naturlig evne vi alle har, og som dybest set hjælper os til at navigere socialt uden at træde alt for meget ved siden af eller gøre os selv til grin.

Den kan lyde som en konstant kommenteren, dømmen, sammenligning, vurderen, pegen på ting vi ikke må overse, ting vi skal huske, det vi burde eller skulle gøre (have gjort), sagt eller set…. den  bliver kort sagt ved.

Hør her hvad folk siger når jeg spørger hvordan deres selvkritiske stemme lyder:

Min indre kritiker er på banen det meste af tiden. Når jeg ser mit hjem a la: Aj, det er altså for dårligt at jeg ikke har pudset vinduerne. Når jeg er træt:Øv, hvorfor gik jeg ik’ tidligere i seng igår!‘ og når jeg tænker på noget jeg ik’ har lyst til: ‘Jeg kan ikke tillade mig at sige fra/melde fra/trække mig’

‘Åhhh hvor er jeg træt. Det er da ikke normalt at være så træt nu…hvorfor har jeg ikke energi til at erobre verden. Jeg mener: hvorfor går jeg ik’ bare i seng nr jeg er træt? Hvorfor den konstante vurdering, sammenligning og fokus på burde, skulle, ville? Det driver mig til vandvid

‘Min selvkritik sammenligner mig hele tiden med andre og måler mig ift. dem: mine kolleger, chefer, familie og venner... er jeg god nok til at matche dem? Klog nok? Slank nok? Velholdt nok? interessant nok? Spørgsmål der i en lind strøm skaber små rystelser og usikkerhed i mit indre. Jeg har nærmest fået en følgesvend, en irriterende og uafrystelig skygge.’

‘Min indre kritiker kører hele døgnet rundt. På det seneste er den begyndt at være utilfreds med at jeg ikke kan bære over med mig selv og være selvkærlig i en svær tid, hvor min mand er blevet opereret. Jeg bruger flere kræfter end jeg reelt har (fy!) og spiser og drikker for usundt (tager på!) og hjælper ikke godt nok... det er bare svære når man er i kriser.’

Hvad er selvkritik ikke?

Når jeg taler om selvkritik, taler jeg om den naturlige indre vurderende stemme vi alle har.

Jeg taler IKKE om det at høre stemmer, eller om skizofrene eller paranoide forestillinger. Er du på nogen måde i tvivl om det du oplever er naturligt og sundt, SKAL du kontakte din læge eller psykolog for at få det undersøgt. Du skal ikke kæmpe videre selv, se at få noget hjælp!

Hvorfor er selvkritik vigtig af mindske?

Selvkritik er det man kalder et transdiagnostisk problematik. Det betyder på dansk, at ikke nok med at den bliver meget aktiv når vi møder modgang, fejler eller står i udfordringer og forandringer til halsen. Den er også et typisk symptom i en lang række forskellige psykiske lidelser. F.eks. stress, angst, depression, madmisbrug (og andet misbrug), PTSD, og en lang række andre lidelser.

Selvkritik er således ikke i sig selv et problem eller en lidelse. Men når den tager overhånd, er den medvirkende årsag til at fastholde os i stress, angst, depression, følelser af uoverskuelighed eller ikke at kunne overkomme det vi skal.

‘Der er ingenting i vejen med dig – fra selvkritik til selvaccept’

er den første og eneste online workshop der giver dig alt du har behov for at vide for at få et radikalt anderledes forhold til din selvkritik. Du får jordnære og let brugbare øvelser og reflektioner der er let at omsætte i din hverdag. Det er viden, øvelser og erfaringer som ALLE ville  have godt af at vide og kende.

Trin for trin fører Helle dig igennem alt du skal vide om din selvkritik, så der bliver plads til dig igen. Du slipper for tanker som ‘det er mig der er noget i vejen med‘, eller følelsen af at skulle kæmpe dig gennem hverdagen. Du kommer tilbage til fornemmelsen af at være herre i eget hus, så det er DIG der kan styre selvkritikken og du lærer at bruge venlighed og accept som konkrete redskaber ind i din hverdag.

Om Helle Laursen

Coach og mentor Helle Laursen deler ud af sine mange års erfaringer, og guider dig sikkert gennem processen. Du kommer tilbage med mere overskud, mere mod på hverdagens udfordringer, bedre jordforbindelse. Hun viser dig hvordan du undgår at falde i selvudviklingsindustriens største misforståelser og faldgruber.

Gennem mere end 10 år har Helle arbejdet med forandringsprocesser og hjulpet hundredevis af mennesker tilbage til hverdagen efter større udfordringer.  Med 10 års erfaring som ledende mentor coach hos Sofia Manning, med efteruddannelser i MBI (Mindfulness Baserede Interventioner) fra Universitetet UCSD i USA, samt utallige mentortimer med specialister i at bruge bevidsthed, venlighed og medfølelse – så ved hun hvad der skal til for at du kan gå fra selvkritik til accept og overskud af den du er.

Kort sagt: hun viser dig vejen til større følelsesmæssig frihed og overskud til hverdagen.

Hvad får du ud af at mindske din selvkritiske stemme og øge din selvaccept ?

Mere overskud. Mere glæde. Mere lethed i hverdagen

Lettere håndtering af følelser, især dem der kan dræne dig. Endda en anden relation til følelser.

Dyb vished om at du ER ok , og at alle dine fejl, mangler og forvirringer blot er som hos alle os andre – en del af det at være menneske.

Du beholder din selvkritik. Den hverken kan eller skal vi tvinge væk.  Men du lærer at skelne mellem hvornår den er konstruktiv og hvornår den er ødelæggende.

Du får konkrete måder at bruge venlighed og medfølelse til aktivt at blive mere robust, og mere følelsesmæssigt fleksibel lige der midt i dit kaos.

Mere empati. Både overfor dig selv og andre. Og bedre til at vise det og bruge det.

Du mindsker din angst, din depression, sin stress – og får taget luften ud af den, da den bliver vedligeholdt af din selvkritik.

Hvad indeholder online kurset helt præcist?

Modul 1:
Alt om din selvkritiske stemme

Du lærer i modul 1:

Hvorfor har vi (alle!) en selvkritisk stemme

Hvordan den opstår i en hel almindelig tryg barndom, og hvad den dybere intension egentlig er.

Hvordan du undgår at blive styret af den, og i stedet selv sætter dig i førersædet

At skelne hvornår konstruktiv, og hvornår er den ødelæggende

Sammenhængen mellem vores samfundsmæssige præstationskultur og vores individuelle selvkritik. Samt hvad der er dit ansvar og hvordan du sorterer i andres (usagte) forventninger

Hvorfor selvkritikken er mere aktiv så snart vi møder hverdagens problemer.

De vigtigste trin til at håndtere din egen udgave af den selvkritiske stemme.

Modul 3:
Styrken i venlighed

I modul 3 lærer du hvordan

Indre styrke kommer af vores bevidste brug af venlighed

Hvorfor hjertets mest direkte modgift til selvkritik og skam, er vores evne til venlighed og medfølelse.

Forskellen på venlighed og medfølelse, og hvordan du både bruger og træner dem begge

Veje til at træne opmærksomhed, så det endegyldigt er dig (og ikke selvkritikken) der styrer hvor din energi bruges

Hvordan du får endnu stærkere motivation ved at bruge venlighed i stedet for selvkritik (!)

Hemmeligheden til at undgå at blive selvcentreret og egocentrisk – og hvorfor det er afgørende at du netop mindsker selvkritikken for at kunne kigge ud over din egen næsetip

Hvorfor venlighed er det fundament der giver dig overskud til mere og mere

Hvordan du træner din empatiske evne u-d-e-n at blive drænet af den. Også hvis du dagligt har ansvar for andre (børn, familie, naboer, patienter/borgere/ kunder)

Modul 2
Nej, der er ikke noget i vejen med dig

I modul 2 lærer du

Hvad skam egentlig er, og hvorfor det blot er udtryk for din inderste længsel efter at blive elsket og accepteret som du er.

Forskel på skyld og skam, og hvordan du kan genkende skam som en forkerthedsfølelse uden at den overmander dig.

Hvordan skam samtidig er brændstof til meget (det meste) af din selvkritik.

Hvorfor du ikke skal være hverken bange for, eller føle ubehag, når du oplever dig forkert.

Konkrete forklaringer til hvordan du kan forstå de dybere og uklare følelser der kan være svære at sætte en finger på, uden at blive fanget og opslugt i dem.

Hvordan din krop er din største vejviser og hjælper i at håndtere følelser – og konkrete tips til hvad du kan gøre, når du overvældes af følelser.

Og hvorfor dine tanker ikke kan eller skal styres, og du ligeså godt kan lade være at prøve

Hvordan du flytter dig fra ‘der må være noget i vejen med mig’ eller ‘jeg er ikke _____ nok’ til en dyb tro på at du e-r nok lige der midt i dit eget hverdags kaos.

Modul 4:
Accept er genvejen

I modul 4 lærer du at:

Følelsesmæssig frihed og overskud kommer når du kan acceptere dine følelser. Ikke når du altid følger dine følelser og bliver styret af dem. Følelser er ikke så vigtige. DU er vigtig!

De trin som alle acceptprocesser a-l-t-i-d går igennem, og hvorfor accept ikke må være noget viljesbestemt du blot skal beslutte dig for

De vigtigste misforståelser om accept: f.eks. at accept langtfra er at være ligeglad, eller at give op. Og det er slet ikke at lade stå til.

Sammenhæng mellem accept og psykisk sundhed, så accept ikke bliver en træls pligt men en kilde til styrke og resiliens

Jeg viser dig hvordan du bruger accept trin for trin uden pres i dit eget tempo.

Bonus session om faldgruber i selvudvikling inden vi går i gang

Din indre kritiker kan få dig til at sidde fast i årevis!
Her er de selv-udviklings faldgruber som vi kan fanges af.
Hvilken falder du i?

I bonus sessionen får du også svaret på hvad det er der gør selvudvikling effektiv og let. Og hvad der mangler, når det ikke virker.

A. Forbedringsjagten.
Den indre søgen efter at blive god nok, som bliver en evig søgen efter noget andet, noget mere, noget bedre

B. Du kan det du vil og du skal bare blive mere dig selv
Den her taler til den ydre præstation, som vores samfund værdsætter så meget. Du skal finde dit potentiale, realisere dig selv…. og i vores iver glemmer vi at det først er når vi glemmer os selv, at vi er tættere på lykken

C. Pseudo spirituelle
Den vestlige fordrejning af begrebet karma, møder du i selvudvikling, som at det er dig selv der tiltrækker det der sker. Underforstået at det åbenbart er din egen skyld. Intet kan være længere fra sandheden! Det kan være dit ansvar at håndtere udfordringer, men det betyder ikke at du er årsagen og skylden til at du står midt i kaos.

D. Find den rette tilgang eller teknik og dit liv kører på skinner
Har du også læst en halv reol af bøger der lokker med 4 trin til varig lykke, 6 trin til de bedste relationer, eller de 3 tips til vægttab der holder?
Selv evidensbaserede terapeutiske tilgange mister deres virkning når de bruges som en bevidstløs teknik! Men det sælger godt, for vi vil jo så gerne have en to do liste vi ak følge. Lær her hvad der skal til for at det du gør virker! Ligemeget om det er venlighed eller andre tilgange du er mest optaget af.

Hvordan foregår et online kursus?

Det betyder at det hele  foregår online, via din computer eller tablet. Vi mødes altså ikke live, og du kan i dit eget tempo gennemføre kurset derhjemme i sofaen når du har tiden.

Kurset starter søndag den 8. januar. Jeg frigiver modulerne kl 1o på de 4 søndage i januar. Så har du hele søndagen til at få lyttet alt materialet igennem.

Modulerne indeholder alle hver deres lydfiler, video, og arbejdsark. Du kan lytte til det når du vil og hvor du vil. Det er vigtigt at du følger med gennem alle modulerne hvis du skal have optimalt udbytte.

Dine fordele ved online kursus:

  • Du kan sidde derhjemme i god ro og mag
  • Du har adgang i et år – også til de opdateringer jeg planlægger på kurset!
  • Du få adgang til de andres spørgsmål og mine svar herpå – de kommer til at ligge inde på vores fælles space hvor du har adgang til materialet.
  • Det er meget billigere for dig. Du betaler mindre en det to individuelle sessioner koster. Og jeg giver dig info der svarer til 16 timers undervisning

 

 

Læs min blog om selvkritik her, og få konkrete tips

Accept er at inkludere mig selv i situationen, idet mine egne automat –reaktioner ellers kommer til at styre hvordan jeg reagerer.(12)

Online kurset
‘Der er ingenting i vejen med dig – fra selvkritik til selvaccept’
gi’r dig klar tale om hvad din selvkritiske stemme egenentlig er, hvad den kommer af og hvorfor det er afgørende for din psykiske sundhed at du kan tage førersædet

De 3 vigtigste grunde til at du vil være glad og tilfreds med kurset:

1. Du får al min viden om selvkritik.

Mere end 10 års professionel erfaring i at håndtere selvkritik i forandringer og udfordringer.  Det svarer til minimum 20 timers undervisning

2. En anden og lettere relation til din selvkritik, hvor det er dig der er i førersædet.

Når du ikke automatisk bliver styret af selvkritkken, har du  meget mere overskud, lettere ved at bede om hjælp, øget robusthed i svære og udfordrende perioder af livet. Du akn rejse dig op, når du vælter, og får mere glæde, lettere til at tage valg, større fornemmelse af egen grænser, større respekt for andres grænser, lettere ved at falde til ro, øget motivation…. kort sagt en lettere hverdag.

3. Et nyt og konstruktivt perspektiv på dine egne problemer, så du ikke længere føler dig alene

Når vi ikke længere bliver fanget af egne problemer og selvkritik, er det meget lettere at huske på at vores reaktioner er almene menneskelige reaktioner. Selvkritikken taler som om den er er netop individuel, men faktisk er det netop det der gør størst skade. Vi har den alle! Vi bliver alle drænet af den! Når du kan behandle dig selv som et menneske der møder uundgåelige udfordringer, så er du allerede halvvejs igennem problemerne. Så kan du bruge energien på det der er væsenligt istedet!

Den ene sidste årsag til at det er nu du skal hoppe med:

Du får gratis adgang i et helt år, det betyder at du kan hoppe med på næste kursusforløb og webinarer og på den måde holde kontakten til mig og processen i dig!

Det her kursus er IKKE for dig, der:

Håber at det er nok at lytte til lydfiler for at få det bedre. At træne accept og stoppe selvkritik kræver en indsats! Du får heller ikke stramme balder af at købe et medlemsskab i et fitness center, vel?

Har mere brug for 1:1 behandling. Måske du allerede har en diagnose? Så tal med din behandler om det er det rette tidspunkt for dig at tage kurset her! Hvis din selvkritiske tanker primært kører rundt om en (eller flere) specifikke hændelser, så har du sikkert brug for terapi. (Send mig en mail hvis du er i tvivl! Så kan vi tage 30 min. uforpligtende snak)

Ikke orker at gøre de ting du allerede ved er gode for dig. F.eks at gå ture, at lave ordenlig mad. Hvis du ikke har energi til at gøre de daglige ting der støtter dig, er sandsynligheden at du heller ikke har energi til at lave opgaverne her i forløbet.

Kurset ER præcis for dig, der:

Kender dig selv nok til at du får gjort det du sætter dig for.

Du kan lide at arbejde selv i eget tempo, og starter blot igen hvis du falder af hesten.

Du ved at du ind imellem har brug for hjælp, og du ved at du har energi til at bede om det.

Du fungerer godt med et roligt tempo og input du kan fundere over i nogle dage. Du leder ikke efter de hurtige fix som du ved ikke hjælper noget på den lange bane.

Du har prøvet forskellige selvudviklingstiltag (læst bøger, gået i terapi, taget på kurser) og du vil gerne have noget der holder vand på lang sigt og som du igen og igen kan vende tilbage til.

100 % tilfredsheds garanti!

Jeg samler på tilfredse kunder! Hvis du mod forventning ikke er tilfreds med forløbet, får du dine penge retur. Gælder 10 dage fra kursusstart.

Eneste krav er at du skal have lyttet til de 2 moduler du der har haft adgang til, og lavet alle øvelser. Så ved jeg nemlig at du har fået et afgørende anderledes forhold til din indre kritiker.

Hvis du vil gøre brug af tilfredshedsgarantien sender du blot din udfyldte workbook til mig senest 10 dage efter første modul er frigivet.

Helle Laursen

Jeg har lavet det her online kursus for at du skal have fuld udbytte. Da jeg kun samler på tilfredse kunder, gælder tilfredshedsgarantien indtil 1 uge efter sidste modul. Det kræver blot at du faktisk lytter det hele igennem og laver arbejdet.

selvkritik

Andre siger

skaermbillede-2016-10-06-kl-19-54-35
skaermbillede-2016-10-06-kl-19-54-19
skaermbillede-2016-10-06-kl-19-54-28
skaermbillede-2016-10-06-kl-19-54-50