hjælpe rollen

Nøgle 1 når du har en hjælpe-rolle overfor andre

Her har du den første nøgle, du skal kende  hvis du er i en hjælper rolle. Faktisk handler det om meget andet end at være hjælper. Det handler om at skabe relationer til andre. I alle almindelige hverdags situationer. Også til din nabo, når han er blevet fyret, sygemeldt med stress eller blot lidt overvældet over hverdagens krav.  Eller til den kollega der en dag indvier dig i problemerne på hjemmefronten.

Nøgle 1 for dig i en rolle hvor du støtter eller hjælper andre:

Evnen til at møde andre med resonans.

Resonans er ikke blot at fornemme. Det er meget mere end empati.

Hvor det at fornemme en andens situation, er afgørende vigtigt, så er det også det der kan overvælde os. At fornemme en anden vækker en verden af reaktion indeni. Helt automatisk, uden at jeg skal anstrenge mig….. Måske du kender en (eller flere?) af de typiske reaktioner:

  1. Du fikser. Løser problemer. Ser de muligheder der ikke blev brugt (og får måske lyst til at sige noget i retning af: Hvorfor sagde du ikke bare….)
  2. Du vurderer og dømmer og tænker dit om situationen.
  3. Du tager afstand fordi du bliver berørt eller måske fordi det er svært at være ved siden af. Fordi du mærker for meget. (Måske du endda er en af dem der bliver lidt hårde i tonen? Lidt kritisk måske?)

Hvad er problemet med de tre automatiske reaktioner?

Ift. den der betror dig til dig:
At de alle bringer mere afstand, end nærhed.
At de giver en klar rolle til dig som den der har en holdning eller reaktion. En vurdering. (og ingen af os kan jo lide at blive vurderet når vi
At de ikke hjælper den du kom og fortalt om sin smerte, sine fejltagelser, sine bekymringer.

Ift. dig egen energi, bliver problemer nok snarere at du bliver drænet.

I hvert fald over tid. Jeg gætter (stærkt) på at du reagerer ligeså overfor dig selv. Når du selv fejler, møder modgang, mister noget der var vigtigt eller blot ikke orker mere.

De fleste af os er meget mere fiksende, mere vurderende og mere afstandtagende overfor det vi selv mærker, end overfor andre.

Ved du hvad A +B +C reaktionerne kan gøre hvis du reagere sådan overfor dig selv over tid?

De kan være aktivt med i at din selvkritik bliver ubærlig, og da vores selvkritik er et tværdiagnostisk del af stress, angst og depressioner. Selvkritik skal du lære at håndtere. Du skal IKKE fodre den ved at være fiksende, vurderende og tage afstand til dine egne reaktioner.

Den støtter dig ikke. Basta!

Så alternativet?

Du kan træne dig selv til at det ikke er automat reaktionerne, der overtager.

Den enkle løsning at møde andre med er så simpel at det nærmest virker selvfølgeligt.

Mød den du vil hjælpe, den du vil lytte til, støtte eller med varme og nærvær.

Med varme og nærvær.

Langt de fleste problemer bliver markant lettere når vi mødes med varme og nærvær.

Tænk på sidste gang en af dine venner gav dig det øre du havde brug for. Et enkelt, ukompliceret øre der lytter uden at dømme, uden at fikse, uden at tage afstand.

Et ansigt der bliver der hvor det er, men du kan vise hvad der er behov for, eller hvad du ikke selv kan finde ud af.

Ikke fikse.

ikke vurdere, dømme.

Med nærvær i stedet for afstand.

Prøv det!

 

kh

Helle

 

PS

Er du lærer, sygeplejerske, SOSU, sagsbehandler, læge, psykolog, pædagog eller på anden vis professionel i dit arbejde med mennesker, så check her http://nordic-compassion.dk/resiliens/