Jeg bli’r drænet af min søster…. når hun træder ind i stuen, mærker jeg hendes humør og bliver påvirket af det. Hvordan kommer jeg ud over det?

Hej Helle

Jeg vil gerne vide hvordan jeg kan komme ud over at blive drænet af min søster?

Hun har noget temperament og siger at mor holder med den ældre søster og far holder med mig. Det kører altid rundt når vi diskuterer, det samme hver gang.
Det er så udmattende da jeg prøver at forstår og forklare hende tingene som både hun og jeg ser dem, men jeg bliver bare træt inden i og kan mærke jeg trækker mig væk fra hende. Det som om hun er misundelig på mig fordi det tit er mig folk spørg om at hjælp dem og det jo fordi jeg er den der har arbejdet mest af os 3 piger, og dermed ved mest.. Hun er jo god til andre ting. Problemet er også at selv om det er sådan i mellem os så kommer hun altid til mig med hendes problemer, hun siger jeg er den eneste hvor hun kan komme af med det, og den eneste der kan mærke hvordan hun har det. Og det kan jeg. Med det sammen hun træder ind i stuen, mærker jeg hendes humør og bliver på virket af det. Jeg kommer aldrig til hende med mine problemer.

– H

Kære H

Jeg bider mærke i noget af det sidste du siger. At når hun træder ind i stuen, mærker du hendes humør og bliver påvirket af det.

Og ihh hvor er der mange der kan genkende den situation. Jo mere sensitiv du er, jo stærkere opleves det. Men lad mig give dig lidt at tænke med, så du bedre kan holde fast i dig selv.

Vi kan groft sagt inddele de problemer vi løber ind i med andre mennesker i to kategorier.

  1. Vi kan opleve følelsesmæssig smerte fordi vi savner eller mangler den samhørighed vi håbede på/havde tidligere/ønsker os. Det er smerten i manglende samhørighed.
  2. Eller vi kan opleve empatisk smerte, som er vores egen følelsesmæssig smerte når vi er tæt på nogen der har det svært, og vi mærker deres smerte som vores egen. Det gør vi nemlig rent fysisk, kan man se på hjernescanninger!

Det du beskriver, er den empatiske smerte. Alle mennesker har evnen til at være empatiske, men den evne bliver besværlig når vi mærker for meget eller bliver påvirket for meget af andre. ’For meget’ er i den sammenhæng alle de situationer hvor vi kan have oplevelsen af at miste os selv. At glemme os selv eller at det er mere eller mindre umuligt at mærke os selv samtidigt med at vi mærker /fornemmer andre.

Det er ikke et problem i sig selv, at have en stor sensitivitet ift. andre mennesker. Men ofte er den sensitivitet blevet til en sårbarhed i stedet for en styrke, som den er for dig i netop denne relation.

Så hvad kan du gøre?

Du mærker din søster, du bliver påvirket og du fortæller at du prøver at forklare og få hende til at se situationen. Måske kan du det, men det lyder som om det er lidt op af bakke.

Når det er svært eller ikke nok at ’forklare’, så er det fordi vi ikke primært er tænkende væsener – vi er følende og oplevende væsener.

F.eks. hvis der er en der fortæller mig at jeg er overfantastisk, vil jeg sikkert reagere med et ’jeg kan forstå hvad du siger, men det føles ikke sådan’ . Din søster har det på samme måde. Selvom du forklarer op og ned af stolper, så f-ø-l-e-s det inde i hende, som om mor holder med storesøster og far holder med dig. Det er ikke sikkert det er hele sandheden, men hvis hun oplever det sådan, vil nok så mange rationelle forklaringer, eller fornuftige ord ikke kunne ændre på hendes følelser.

Du gør som de fleste af os, når vi møder noget der er svært: Vi går op i hovedet, vi taler, forklarer, tænker og overvejer og forsøger at få andre til at forstå.

Så længe det virker, er det fint. Måske er det endda et mønster for dig, når noget udfordrer? At forklare og prøve at forstå og prøve at få andre til at forstå?

Men når du bliver drænet virker det jo ikke. Ikke alene i hvert fald.

Så hvad kan du gøre?
Kom tilbage til din krop og dig selv.

At mærke sig selv og tage vare på sig selv, i situationer hvor omkring nogen har brug for os, er ikke egoistisk. Det er forudsætningen for at vi kan blive ved at stå der. At hjælpe. At være den der bliver læsset af på. I lige så lang tid som du kan og vil.

Alternativet er at vi bliver drænede og begynder at trække os. Som du selv oplever.

Så.

Inkluder dig selv!

Begynd at lægge mere mærke til dig selv, især i de situationer hvor du bliver påvirket af hende. Og tag vare på dig! Du bliver nødt til at kunne inkludere dig selv i cirklen af dem du bruger din sensitivitet overfor. Det lyder til at ske ret automatisk, når du mærker hende – så du skal nok øve dig i at mærke dig selv samtidigt med. Det er ikke let, hvis du har let ved automatisk at rette følehornene mod andre.

Spørg dig selv f.eks. Hvad sker der indeni i dig, når hun kommer ind i rummet?
Imens du er sammen med hende? Altså inden og imens du bliver drænet eller trækker dig?
Og hvor mærker du det, der sker i dig, i din krop?
Hvad oplever DU i den situation?

Måske begynder du at forklare og køre i ring – kommer op i hovedet – i et håb om at hun engang forstår det du vil have hende til at se?

Måske oplever du irritation eller håbløshed?

At træne din empati og medfølelse overfor dig selv, gør dig mere empatisk overfor andre. Ikke mindre. Når du bliver bedre til at rumme og støtte dine egne oplevelser som menneske, bliver du automatisk bedre til at se og rumme og forstå andre.

Så du vil aldrig kunne hjælpe eller støtte din søster hvis du hver gang du er sammen med hende skal give afkald på dig selv.

Og et par ekstra reflektionsspørgsmål:
Hvad har du brug for midt i det, for at kunne holde fast i dig selv samtidig?

Hvordan ville det være at give hende lov til at være og ha’ det som hun har det?

Selvom du ikke er enig i hendes oplevelse af hvordan familien fungerer?

Hvis du skulle give slip på en drøm eller en ide om hvordan I burde have det som søskende – hvad skal du så give slip på?
Vil det hjælpe dig til at stå i situationerne hvor du er sammen med hende?

Der er mange øvelser i MSC programmet som går ind på netop den her del – at håndtere den smerte vi oplever når vi er sammen med andre der er tæt på os. Det er et grundproblem for rigtig mange. Ikke alle er så sensitive som du, men selv ikke sensitive møder det i de situationer hvor en de holder af bliver alvorligt syg, eller har behov for hjælp.

Du kan f.eks. lytte til ’Medfølelse for dig selv og andre’ eller ’Medfølelse med sindsro’. De vil begge hjælpe dig til at give dig selv plads også – så du ikke bliver drænet i samme grad.

Den der hedder ’Medfølelse med sindsro’ inkluderer ordene herunder. De kan bruges også udenom selve den guidede meditation. Jeg holder af at gentage ordenen for mig selv, i de situationer hvor jeg skal koncentrere mig for at holde fast i mig selv. Alle at bruge dem når jeg kommer hjem bagefter og er udkørt. Prøv dig frem.
”Alle er på hans eller hendes egen rejse gennem livet.
Jeg er ikke årsagen til dette menneskes smerte.
Ej heller står det i min magt at få det til at forsvinde.
Heller ikke selvom jeg ville ønske jeg kunne.
Men jeg kan stadig hjælpe, såfremt jeg kan.”

 

kh

Helle