MINDFUL SELF-COMPASSION (MSC)

For someone to develop genuine compassion towards others,
first he or she must have a basis upon which to cultivate compassion, and
that basis is the ability to connect to one’s own feelings and to care for one’s own welfare…
Caring for others requires caring for oneself.

– Tenzin Gyatso, the 14th Dalai Lama –

Hvad er det fulde (8 ugers) MSC ?

Venlighed og medfølelse kan hele følelser, øge empati og mindske stress, udkørthed og depressioner.

Forskningen er meget tydelig: evnen til at behandle os selv med venlighed, medfølelse og værdighed er en vigtig indre ressource at have. Det gør det muligt at håndtere svære situationer, og ændre og transformere dem til det bedre.

Self-Compassion viser sig at være tæt forbundet til en lang række meget positive psykiske faktorer. F.eks. øget motivation, øget velvære, følelsesmæssig robusthed, mindre stress, angst og depression, et stærkere immunforsvar, sunde livsstilsvaner, og øget visdom og skelneevne i svære beslutninger.Self-Compassion giver også et solidt fundament for at relatere med medfølende til andre, og giver os mulighed for at skabe og vedligeholde positive relationer til andre.

Mindful Self-Compassion (MSC) er et 8 ugers evidensbaseret træningsprogram, der øger din e indre ressourcer. Det er oplevelsesbaseret undervisning, og forløbet er skabt af Kristin Neff og Chris Germer.

Hvem er MSC for?

MINDFUL SELF-COMPASSION  er for dig der ønsker større indre styrke, robusthed, følelsesmæssig frihed, evnen til at møde livet som det er, og stadig bevare dig selv, øge dit gode humør og overskud.

MSC programmet er en lang række af redskaber, teknikker, reflektioner, guidede meditationer og uformelle øvelser, der alle aktivt bruger medfølelse og venlighed til at øge din psykiske fleksibilitet og robusthed.

Medfølelse og venlighed er ikke glasur ovenpå alt det vi helst vil undgå, det er tværtimod modet til at se råt for usødet hvad der sker og bruge medfølelse og venlighed aktivt til at lindre det der er svært eller ubehageligt.

Self-Compassion kan læres af alle, selv dig der oplever at begrebet medfølelse kan virke fremmedartet eller sødsuppe agtigt, dig der er eller har været sygemeldt med stress, dig der har for travlt, dig der ved du er god til at håndtere andre mennesker, og dig der ikke orker endnu et selvudviklingsprojekt.

 I dette program træner vi

  • Praktisere Self-Compassion i hverdagen på mange forskellige måder
  • Stoppe med at være hård ved dig selv eller meget selv kritisk
  • Skabe en støttende og varm relation til dig selv – også i modgang
  • Have en forståelse for de mange fordele ved Self-Compassion, herunder teorien og forskningen om Self-Compassion
  • Motivere dig selv med venlighed i stedet for kritik
  • Håndtere svære følelser med større lethed
  • Transformere udfordrende relationer, gamle såvel som nye
  • Håndtere udkørthed i situationer hvor du er omsorgsgiver
  • Praktisere kunsten at anerkende de mange nuancer i dit liv og ikke mindst dig selv.

MSC kort fortalt

De enkelte moduler i kurset

Modul 1: Opdag Mindful Self-Compassion.
Hvad, hvorfor, hvordan.
Modul 2: At praktisere mindfulnes.
Håndtér tanker, modstand og få jordforbindelse når du har brug for det.
Modul 3: At praktisere Loving Kindness.
Oplev forskellen på loving kindness og medfølelse, og find din helt personlige måde at bruge det på.
Modul 4: Opdag din indre medfølende stemme.
Selvkritik og den medfølende stemme. Motivation med medfølelse.
Modul 5: Lev med dybde.
Det meningsfulde liv, samt medfølelse til både dig og mig.

 

 

Modul 6: At håndtere svære følelser.
Træn din evne til at hele følelser, tage vare på dig selv når du oplever svære følelser, og forstå hvordan skam påvirker dig.
Modul 7: Transformere udfordrende relationer.
Omsorgsgiver-træthed, vrede og tilgivelse.
Modul 8: Sig JA til dit liv.
Om glæde og anerkendelse, med et blødt ego.

Desuden er der et stille retreat på 4 timer. Fordybelse, omsorg og indre styrke. Dette modul ligger oftest efter modul 5.

Sådan foregår det

Hver mødegang inderholder kort introduktion til ugens emne, guidede meditationer, øvelser der giver en umiddelbar oplevelse af de forskellige nuancer i selv-medfølelse, samt diskussioner og reflektioner i små og store grupper. Der er ingen  krav om deltagelse i diskussionerne, så selv hvis du er meget introvert og ikke bryder dig om at sige noget i grupper, er du hjertelig velkommen!

MSC er en workshop med øvelser, og intentionen er at give en direkte oplevelse af self-compassion, samt at træne øvelser og tilgange der øger din evne til self-compassion i hverdagen.

MSC  afholdes som enten 8 ugers kursus eller 5 dages Intensive. Indholdet er det samme.

8 ugers kurset inkluderer 8 ugentlige sessioner á 3 timer, samt et 4 timers stille retreat. Det anbefales at du som udgangspunkt kan deltage på alle mødegange, samt at du kan bruge op til 30 min dagligt på øvelser derhjemme.

Du får udleveret  et kort kompendie på kurset, samt lydfiler med de guidede meditationer og uformelle øvelser.

msc uv sonnerupgaard

Undervisningen foregår med korte oplæg,
øvelser og diskussioner i store og små grupper.

msc aflustning

Både stemningsfulde øvelser og egne
reflektions-øvelser skifter med oplæg for hver
sessions tema og små gruppe diskussioner.

Forudsætninger

MSC program er som et rejse ind i nyt indre terræn af venlighed mod os selv. Medfølelse har det indbyggede paradoks, at det både lindrer og beroliger, men også åbner os og gør os mere opmærksomme på det den følelsesmæssige smerte vi har haft gemt væk, i måske årevis. Derfor er det sandsynligt at svære følelser vil komme op til overfladen undervejs i kurset, efterhånden som vi øger vores evne til at rumme og hele dem.

MSC er ikke terapi, og du er velkommen til at være stille og ikke dele noget hele vejen igennem, hvis det er den måde du kan være medfølende for dig selv på i selve undervisningen.

Hvis du for nylig har været gennem en svære følelsesmæssige periode (fyring, tab af en du holder af, sygemelding pga stress, angst eller depression), så er det min klare anbefaling at du sikrer dig at have en professionel du kan trække på, hvis det bliver nødvendigt. Kurset er et gruppebaseret forløb, og der er kun meget begrænset mulighed for at give individuel sparring. Når det er sagt, så får du gennem MSC alle redskaberne til netop at tage vare på dig selv så følelser ikke overvælder.

Som underviser er det min intension at skabe et rum af tryghed, støtte, respekt og fælles interesse i at træne medfølelse overfor både os selv og andre, da det gør det let for den enkelte at tage ansvar for det du måtte opleve undervejs.

Forskningsforsøg viser at Mindful Self-Compassion kurset bl.a. giver

  • Mindre stress, angst og depression
  • Mere glæde, livstilfredshed, mere visdom og skelneevne
  • Bedre immunsystem, lettere ved at gennemføre livstilsændringer
  • Letter ved at håndtere forandringer, også dem vi havde håbet aldrig at møde.
  • Øger din indre styrke og modstandskraft.
  • Bedre relationer, både privat og på job. Også som omsorgsgiver, både forældre og professionelle omsorgsgivere.

Kurset giver dig de vigtigste strategier, den vigtigste viden, og en lang række tilgange, øvelser og guidede meditationer som allerede har gjort en forskel for tusindvis af mennesker.

Self-Compassion er den vigtigste copingstrategi for både fysisk og psykisk sundhed.

Se mere her om den omfattende forskning der ligger bag programmet.

 Du får

  • CD’er med de vigtigste øvelser og meditationer
  • Arbejdsmappe med alt relevant materiale.
  • 28 hele timers koncentreret undervisning
  • Professionel undervisning
  • Kaffe, the. En let frokost eller aftensmad på retreat-modulet. Intensive kurser har typisk også frokost inkluderet, og evt. overnatning

Hvad siger andre om Mindful Self-Compassion kurset?

Jeg kan nu se, at følelser som ensomhed, der grundet mobning fyldte meget i mine teenageår, er almene og et grundvilkår for alle mennesker. Føler også jeg er blevet mere medfølende over for andre mennesker, og synes det er lidt af en åbenbaring, at det er dem der lægger en afstand til andre menneskers problemer, der bliver udbrændte og stressede, imens dem der viser medmenneskelighed overfor andre vil kunne holde til jobbet i længden. Kan bruge min nye viden i forskellige professionelle sammenhænge. Kan på det varmeste anbefale Helles kurser til både private og professionelle.

Lise, AarhusLord Commander
Har taget mit MSC-kursus, hos Helle, der bringer mange vigtige pointer op, om hvordan vi med nænsomhed og dyb relation med os selv, kan arbejde med dem. bl.a. den svære SKAM, som vi alle ind i mellem føler. Kurset var berigende og smukt. Kan varmt anbefale Helle <3

Helga Friis ThorsteinMindfulnes underviser, https://www.facebook.com/RoiDig?ref=ts&fref=ts
Hør hvad Anne Marie Beck oplevede:

Efter MSC kurset i november med dig, var jeg sammen med min familie og gode venner, og pludseligt stod det klart for mig, at noget af indholdet i den ellers så tunge rygsæk, var væk. Det havde været en slags djævleuddrivelse med kærlighed og accept! Jeg har fået en fred, som gør jeg stille og roligt føler mig mere tryg, og jeg mærker at jeg er blevet stærkere og tydeligere i mit NEJ TAK.

Anne Marie BeckMindfulnes underviser

Jeg var ikke så god til at holde pauser på arbejdet, og tænkte alt for meget på mit arbejde i fritiden. En gang imellem kunne jeg bliver overvældet af bekymringer og “falde ned i et hul” hvor det hele så sort ud. Jeg kan nu lettere tage pauser når jeg har brug for det, og bekymrer mig meget mindre end før. Hvis jeg griber mig selv i at bekymrer mig om en masse, så kommer jeg lettere og hurtigere ud af det igen. Jeg slapper mere af og sover bedre om natten.

Lise, selvstændigArbejder me sårbare unge
Inden kurset var jeg ikke så god til at mærke mine behov og var ret kritisk overfor mig selv. Jeg er blevet mere venlig overfor mig selv, det er lettere at lytte til mine dybere behov, fremfor at gøre hvad jeg tror andre forventer…. jeg vælger mig selv, uden dårlig samvittighed. Og lader den anden tage vare på sine behov så….
-HenrietteLord Commander
Jeg ønskede inden kurset at kunne passe på mig selv i det jeg gør, og sige fra. Det var svært for mig, og det er det stadig, men jeg har rykket mig. Jeg er helt klart i bedring med min stress. Har mere omsorg for mig selv og hvor vigtigt det er ikke kun at mærke mig selv, men også tage mig af det jeg mærker.
Rikke, sygemeldt med stressLord Commander

Hør her hvad de siger om mig som underviser

God formidler af stoffet- og du formidler det fællesmenneskelige på en dejlig let måde, ved lige at nævne eksempler fra dig selv…Du har en rolig måde at undervise på, hvilket har været dejligt og har gjort mig tryg.  Det har været dejligt afvekslende, med  bl.a. videoklip. Jeg har fået rigtig meget ud af det så tusind tak Helle<3

Du er rolig, nærværende og grundig.

Topproffessionel!!

 Jeg synes det er er super spændende kursus og du er en god formidler.

Tak for dit varme empatiske nærvær!

Vekselvirkningen mellem konkrete øvelser og ny viden gennem hele forløbet, har du gjort godt! Perfekt med gruppens støtte ved siden af din, tilsammen lige hvad jeg havde brug for. Jeg har fået meget mere end forventet, sådan som du har tilrettelagt det.

Du er en meget sød underviser, meget blid :-)