Om Mindful Self-Compassion (MSC)

For someone to develop genuine compassion towards others,
first he or she must have a basis upon which to cultivate compassion, and that basis is the ability to connect to one’s own feelings and to care for one’s own welfare…
Caring for others requires caring for oneself.

– Tenzin Gyatso, the 14th Dalai Lama –

Efter en længere sygemelding kom jeg på MSC kurset… og nu er mit fundament igen stabilt. Som mit liv er lige nu, er der intet jeg ønsker at ændre! Er faktisk overbevist om at det er MSC’s ’skyld’. Jeg ved, at jeg har en plads i verden og at jeg – og mit liv – er vigtigt, og bidrager i den større sammenhæng
-PiaArbejder med sårbare unge

Hvorfor Mindful Self-Compassion (MSC)?

Evnen til venlighed og medfølelse kan trænes og læres af alle, og er afgørende i al psykisk sundhed. Det er et afgørende element i heling af følelser, og støtter dig i at øge og balancere empati, skabe bedre relationer og mindske stress, udkørthed og depressioner.

Kort sagt får du mere af det du gerne vil have, og mindre af det trælse.

Forskningen er meget tydelig: evnen til at behandle os selv med venlighed, medfølelse og værdighed er en vigtig indre ressource at have. Det gør det muligt at håndtere svære situationer, og ændre og transformere dem til det bedre.

Self-Compassion viser sig at være tæt forbundet til en lang række meget positive psykiske faktorer. F.eks. øget motivation, øget psykisk sundhed, følelsesmæssig robusthed, mindre stress, angst og depression, et stærkere immunforsvar, sunde livsstilsvaner, og øget visdom og skelneevne i svære beslutninger. Self-Compassion giver også et solidt fundament for at relatere med medfølende til andre, og giver os mulighed for at skabe og vedligeholde positive relationer til andre.

Mindful Self-Compassion (MSC) er et 8 ugers evidensbaseret træningsprogram, der øger dine indre ressourcer. Det er oplevelsesbaseret undervisning, og forløbet er skabt af Kristin Neff og Chris Germer.

Hvem er MSC for?

MINDFUL SELF-COMPASSION (MSC) er for dig der ønsker større indre styrke, robusthed, følelsesmæssig frihed, evnen til at møde livet som det er, og stadig bevare dig selv, øge dit gode humør og overskud.

MSC programmet er en lang række af redskaber, teknikker, reflektioner, guidede meditationer og uformelle øvelser, der alle aktivt bruger medfølelse og venlighed til at øge din psykiske fleksibilitet og robusthed.

Medfølelse og venlighed er ikke glasur ovenpå alt det vi helst vil undgå, det er tværtimod modet til at se råt for usødet hvad der sker og bruge medfølelse og venlighed aktivt til at lindre det der er svært eller ubehageligt.

Self-Compassion kan læres af alle, selv dig der oplever at begrebet medfølelse kan virke fremmedartet eller sødsuppe agtigt, dig der er eller har været sygemeldt med stress, dig der har for travlt, dig der ved du er god til at håndtere andre mennesker, og dig der ikke orker endnu et selvudviklingsprojekt.

Mindful Self-Compassion (MSC) kurset udbydes over 8 uger,  2 weekender, som intensive på 5 dage, foruden over 10 uger som Live Online Mindful Self Compassion (LOMSC)

Samme indhold. Samme udbytte. Kun rammerne er forskellige.

Hvordan oplever andre Mindful Self-Compassion?

Efter MSC kurset med dig, var jeg sammen med min familie og gode venner, og pludseligt stod det klart for mig, at noget af indholdet i den ellers så tunge rygsæk, var væk. Det havde været en slags djævleuddrivelse med kærlighed og accept! Jeg har fået en fred, som gør jeg stille og roligt føler mig mere tryg, og jeg mærker at jeg er blevet stærkere og tydeligere i mit NEJ TAK.
Anne Marie BeckMindfulnes underviser
Kurset med Helle var supergodt. MSC gør en afgørende forskel, både for mig personligt og for mange af de mennesker, jeg arbejder med til dagligt.
At kunne møde sig selv nænsomt og medfølende i alle øjeblikke, og at have nogle specifikke redskaber til at gøre det med, er afgørende vigtigt.

Det mest fantastiske for mig var nok at vi i undervisningen skulle tage vare på os selv med, og zoome ud mentalt, lægge os ned, m.m. Undervisningen foregik på flere niveauer, og sivede med ud i pauserne og når jeg kom hjem. Det skabte et fantastisk rum at lære i. Fedt!
Helle er god til at skabe et åbent tillidsfuldt rum og hun har rigtig godt styr på sit stof og giver både en interessant, meningsfuld og vedkommende indføring i hvorfor Mindful Self-compassion er vigtigt. Samtidig lader hun hele tiden deltagerne bidrage med deres eget stof, stille spørgsmål og giver plads på en rigtig fin måde.

Anne NovakPrivatpraktiserende psykolog
Inden kurset var jeg ikke så god til at mærke mine behov og var ret kritisk overfor mig selv. Jeg er blevet mere venlig overfor mig selv, det er lettere at lytte til mine dybere behov, fremfor at gøre hvad jeg tror andre forventer…. jeg vælger mig selv, uden dårlig samvittighed. Og lader den anden tage vare på sine behov så….
-Henriette

 I dette program træner vi

  • At praktisere Self-Compassion i hverdagen på mange forskellige måder
  • At stoppe med at være hård ved dig selv eller meget selv kritisk
  • At skabe en støttende og varm relation til dig selv – også i modgang
  • En forståelse for de forskningsbaserede effekter af MSC, herunder definitioner, fysiologiske sammenhænge og teorien og forskningen om Self-Compassion
  • Motivere dig selv med venlighed i stedet for kritik
  • Håndtere svære følelser med større lethed
  • Transformere udfordrende relationer, gamle såvel som nye
  • Håndtere udkørthed i situationer hvor du er omsorgsgiver
  • Praktisere kunsten at anerkende de mange nuancer i dit liv og ikke mindst dig selv.

De enkelte moduler i kurset:

Modul 1: Opdag Mindful Self-Compassion.
Hvad, hvorfor, hvordan.
Modul 2: At praktisere mindfulnes.
Håndtér tanker, modstand og få jordforbindelse når du har brug for det.
Modul 3: At praktisere Loving Kindness.
Oplev forskellen på loving kindness og medfølelse, og find din helt personlige måde at bruge det på.
Modul 4: Opdag din indre medfølende stemme.
Selvkritik og den medfølende stemme. Motivation med medfølelse.
Modul 5: Lev med dybde.
Det meningsfulde liv, samt medfølelse til både dig og mig.

 

 

Modul 6: At håndtere svære følelser.
Træn din evne til at hele følelser, tage vare på dig selv når du oplever svære følelser, og forstå hvordan skam påvirker dig.
Modul 7: Transformere udfordrende relationer.
Omsorgsgiver-træthed, vrede og tilgivelse.
Modul 8: Sig JA til dit liv.
Om glæde og anerkendelse, med et blødt ego.
Desuden er der et stille retreat på 4 timer. Fokus er fordybelse, omsorg og indre styrke. Dette modul ligger jeg oftest efter modul 5.

Sådan foregår det

Hver mødegang inderholder kort introduktion til ugens emne, guidede meditationer, øvelser der giver en umiddelbar oplevelse af de forskellige nuancer i selv-medfølelse, samt diskussioner og reflektioner i små og store grupper. Der er ingen  krav om deltagelse i diskussionerne, så selv hvis du er meget introvert og ikke bryder dig om at sige noget i grupper, er du hjertelig velkommen!

MSC er en workshop med øvelser, og intentionen er at give en direkte oplevelse af self-compassion, samt at træne øvelser og tilgange der øger din evne til self-compassion i hverdagen.

MSC  afholdes som enten 8 ugers kursus eller 5 dages Intensive. Indholdet er det samme.

8 ugers kurset inkluderer 8 ugentlige sessioner á 3 timer, samt et 4 timers stille retreat. Det anbefales at du som udgangspunkt kan deltage på alle mødegange, samt at du kan bruge op til 30 min dagligt på øvelser derhjemme.

Du får udleveret  et kort kompendie på kurset, samt lydfiler med de guidede meditationer og uformelle øvelser.

msc uv sonnerupgaard

Undervisningen foregår med korte oplæg,
øvelser og diskussioner i store og små grupper.

msc aflustning

Både stemningsfulde øvelser og egne
reflektions-øvelser skifter med oplæg for hver
sessions tema og små gruppe diskussioner.

Forudsætninger

MSC program er som et rejse ind i nyt indre terræn af venlighed mod os selv. Medfølelse har det indbyggede paradoks, at det både lindrer og beroliger, men også åbner os og gør os mere opmærksomme på det den følelsesmæssige smerte vi har haft gemt væk, i måske årevis. Derfor er det sandsynligt at svære følelser vil komme op til overfladen undervejs i kurset, efterhånden som vi øger vores evne til at rumme og hele dem.

MSC er ikke terapi, og du er velkommen til at være stille og ikke dele noget hele vejen igennem, hvis det er den måde du kan være medfølende for dig selv på i selve undervisningen.

Hvis du for nylig har været gennem en svære følelsesmæssige periode (fyring, tab af en du holder af, sygemelding pga stress, angst eller depression), så er det min klare anbefaling at du sikrer dig at have en professionel du kan trække på, hvis det bliver nødvendigt. Kurset er et gruppebaseret forløb, og der er kun meget begrænset mulighed for at give individuel sparring. Når det er sagt, så får du gennem MSC alle redskaberne til netop at tage vare på dig selv så følelser ikke overvælder.

Som underviser er det min intension at skabe et rum af tryghed, støtte, respekt og fælles interesse i at træne medfølelse overfor både os selv og andre, da det gør det let for den enkelte at tage ansvar for det du måtte opleve undervejs.

Forskning om Mindful Self-Compassion viser at:

  • Mindre stress, angst og depression
  • Mere glæde, livstilfredshed, mere visdom og skelneevne
  • Bedre immunsystem, lettere ved at gennemføre livstilsændringer
  • Letter ved at håndtere forandringer, også dem vi havde håbet aldrig at møde.
  • Øger din indre styrke og modstandskraft.
  • Bedre relationer, både privat og på job. Også som omsorgsgiver, både forældre og professionelle omsorgsgivere.

Kurset giver dig de vigtigste strategier, den vigtigste viden, og en lang række tilgange, øvelser og guidede meditationer som allerede har gjort en forskel for tusindvis af mennesker.

Self-Compassion er den vigtigste copingstrategi for både fysisk og psykisk sundhed.

Se mere her om den omfattende forskning der ligger bag programmet.

 Du får

  • CD’er med de vigtigste øvelser og meditationer
  • Arbejdsmappe med alt relevant materiale.
  • 28 hele timers koncentreret undervisning
  • Professionel undervisning
  • Kaffe, the. En let frokost eller aftensmad på retreat-modulet. Intensive kurser har typisk også frokost inkluderet, og evt. overnatning

Hvodan andre oplever Mindful Self-Compassion kurset

Jeg kan nu se, at følelser som ensomhed (der grundet mobning fyldte meget i mine teenageår) er almene og et grundvilkår for alle mennesker. Jeg er blevet mere medfølende over for andre mennesker, og synes det er lidt af en åbenbaring, at det er dem der lægger en afstand til andre menneskers problemer, der bliver udbrændte og stressede, imens dem der viser medmenneskelighed overfor andre vil kunne holde til jobbet i længden. Kan bruge min nye viden i mine professionelle sammenhænge. Kan på det varmeste anbefale Helles kurser til både private og professionelle.

Lise, Aarhus
Har taget mit MSC-kursus, hos Helle, der bringer mange vigtige pointer op, om hvordan vi med nænsomhed og dyb relation med os selv, kan arbejde med dem. bl.a. den svære SKAM, som vi alle ind i mellem føler. Kurset var berigende og smukt. Kan varmt anbefale Helle <3

Helga Friis ThorsteinMindfulnes underviser, https://www.facebook.com/RoiDig?ref=ts&fref=ts

Jeg var ikke så god til at holde pauser på arbejdet, og tænkte alt for meget på mit arbejde i fritiden. En gang imellem kunne jeg bliver overvældet af bekymringer og “falde ned i et hul” hvor det hele så sort ud. Jeg kan nu lettere tage pauser når jeg har brug for det, og bekymrer mig meget mindre end før. Hvis jeg griber mig selv i at bekymrer mig om en masse, så kommer jeg lettere og hurtigere ud af det igen. Jeg slapper mere af og sover bedre om natten.

Lise, selvstændigArbejder me sårbare unge
Jeg ønskede inden kurset at kunne passe på mig selv i det jeg gør, og sige fra. Det var svært for mig, og det er det stadig, men jeg har rykket mig. Jeg er helt klart i bedring med min stress. Har mere omsorg for mig selv og hvor vigtigt det er ikke kun at mærke mig selv, men også tage mig af det jeg mærker.
-Rikkesygemeldt med stress
Jeg står i store forandringer i mit liv, og nu efter MSC kurset kan jeg endelig stå ansigt til ansigt med problemerne. Jeg ved nu hvordan det føles at være stærk, og hvordan jeg finder ressourcerne frem, selv når det er svært. Jeg kom for at få teknikker, og fik meget mere end det. Kurset levede op til mine forventninger med 150%
Vera
Det er det tryggeste rum jeg nogensinde har været en del af og afgjort det bedste kursus jeg har taget – du er en eminent underviser.
Malene JensenProjektleder
Jeg meldte mig til MSC, fordi jeg havde svært ved at håndtere livet. Min familie og jeg har stor sorg, alle er ramt og sørger på forskellig vis – vi er sammen og støtter hinanden i familien – og samtidig følte jeg mig alene.

På arbejdet gjorde jeg, hvad der forventedes af mig – jeg gik på arbejde, selvom alt inde i mig skreg om, at jeg skulle give mig selv ro.

Med en stresset arbejdsplads, med nye tiltag og implementeringer, fik jeg stress. Jeg kunne ikke sove om natten og havde tankemylder, og det endte med, at jeg måtte sygemelde mig.

Den ro som jeg troede, jeg ville få med sygemeldingen indfandt sig ikke. Jeg blev meget påvirket af de udekommende krav fra Jobcenter og min leder om samtaler osv. Jeg følte mig svag og utilstrækkelig, fordi jeg ikke havde ’håndteret min sorg, så jeg kunne passe mit arbejde ligesom alle andre gjorde’ – sådan lød min indre cd igen og igen.

Efter det første weekendkursus havde jeg en indre kerne-ro. Sorgen, utilstrækkeligheden osv. er ikke væk, men i og med jeg, nu, giver de følelser, jeg har, lov til at være der – og lægger en distance til dem, bliver jeg ikke i samme grad fanget og overvældet af dem længere. Ej heller føler jeg mig alene, fordi kurset også underviser i at se mine medmennesker som de er – nemlig mennesker med sorg, glæde, frygt og frustration ligesom mig selv.

De redskaber, jeg har fået på kurset, er for livet. Det er en måde at tænke livet på fra øjeblik til øjeblik, så jeg går fremtiden i møde med tillid.

Janne Hou ChristensenLærer

Det siger de om mig som underviser

God formidler af stoffet- og du formidler det fællesmenneskelige på en dejlig let måde, ved lige at nævne eksempler fra dig selv…Du har en rolig måde at undervise på, hvilket har været dejligt og har gjort mig tryg.  Det har været dejligt afvekslende, med  bl.a. videoklip. Jeg har fået rigtig meget ud af det så tusind tak Helle<3

Du er rolig, nærværende og grundig.

Topproffessionel!!

 Jeg synes det er er super spændende kursus og du er en god formidler.

Tak for dit varme empatiske nærvær!

Vekselvirkningen mellem konkrete øvelser og ny viden gennem hele forløbet, har du gjort godt! Perfekt med gruppens støtte ved siden af din, tilsammen lige hvad jeg havde brug for. Jeg har fået meget mere end forventet, sådan som du har tilrettelagt det.

Du er en meget sød underviser, meget blid :-)