find-din-indre-styrke-34

Her er 7 tip til mere compassion, og mere glæde og overskud hver dag

 TIP 1

Første af mine 7 bedste tips til compassion, er at stoppe op og opdage hvad du egentlig har gang i.

Er du faldet i fælden med at tro at vi tror ofte at selvkritik er en god måde at sikre at vi fastholder motivation på?

Det er det ikke.

Selvkritiken dræner os i længden og gør det sværere at opnå det vi gerne vil. Så stop med at tage dig sammen, være hård ved dig selv, sur på dig selv eller bare irriteret over at du reagerer som du gør. Det er en ond cirkel.

Om du har tendens til at være selvkritisk eller ej, så er nøglen at være meget opmærksom på dine tanker, på hvad du siger til dig selv i løbet af dagen. Og allermest når du møder problemer, udfordringer eller står midt i noget du virkelig ville ønske var anderledes end det er.

Opmærksomhed der ikke overdramatiserer eller skubber det du oplever under gulvtæppet, er nøglen.

TIP 2

For at komme ud af den selvkritiske tilgang, er det en god ide at håndtere de negative tanker om dig selv, som om du er den voksne der holder øje med børnene på legepladsen. Dét perspektiv med opmærksomhed, nysgerrighed og et større overblik, er det, der er behov for.

Den voksne vil typisk være venlig og realistisk og se situationen lidt mere oppefra end børnene. Når vi bliver fanget af vores følelser, er det ligesom at vi reagerer som en 4 årig på legepladsen der ikke får den gynge han helst vil ha.

Self Compassion minder os om at vi ikke kan styre vores tanker og at vi ikke skal prøve. Det er blot en ulige kamp vi vil tabe.

TIP 3

Opfør dig overfor dg selv som du ville overfor en god ven. Hvis du står midt i noget der er svært eller udfordrende, så spørg dig selv hvad du ville sige til en af dine gode venner. Hvilket råd ville du gi? Hvad ville du forvente var en rimelig og almindelig reaktion for din ven i netop den situation? Hvilken intension ville du have ift. det du siger til din ven?

Kan du sige og gøre de samme ting over for dig selv?

Self Compassion minder os om at vi ofte bruger vores venlighed og medfølelse meget lettere overfor andre, og at vi skal huske også at inkludere os selv i gruppen af dem vi støtter.

TIP 4

Self Compassion handler om at tage vare på dig som den der oplever lige nu. Det kan du blandt andet gøre ved at bruge spørgsmålet ’Hvad har jeg i sandhed behov for lige nu?’

Ikke ’lyst til’ eller ’krav på’ eller ’burde få/ha/gøre’, men det dybere behov for at kunne stå og tackle den situation du er midt i lige nu. Når du ved det, kan du udtrykke det på en måde der er støttende for dig og dem omkring dig.

Bed om det du har behov for. Udtryk dig. Andre kan ikke læse dine tanker! Heller ikke selvom du synes det ville være rart, eller at de burde kunne

TIP 5

Giv dig selv lov til at ’lukke ned’ eller lade op, på måder der beriger dig eller fylder dig op med energi. Måske logge ud af facebook. Måske læse en bog. Sove en lur. Danse til musik. Sætte din yndlingsfilm på.

Sef Compassion minder os om at vi ikke altid skal være ’på’. At vi ikke altid kan være ’på’. Faktisk lukker vi ned, mister koncentrationen eller lytter ikke til hvad der bliver sagt, hvis vi presser os selv for meget.

Jo bedre du kan opdage og selv bestemme hvornår du lader op, jo mere kontrol har du faktisk over din energi. Det handler om bevidsthed og opmærksomhed.

TIP 6

Kom tilbage til hvad du føler tænker, mærker, opdager. Vi bliver så let fanget af tankerne, af alt det vi sætter i gang eller skal samle op på, eller huske eller gøre.

Self Compassion minder os om at bevidsthed om hvad der sker inde i os er afgørende for at kunne være fri til at handle og reagere som vi helst vil.

TIP 7

Vær modig. Træn venligheden. Medfølelsen, Støtten.

Det er modsat vores instinktive reaktion, at anerkende alt det svære, ubehagelige, trælse. OG det vil du automatisk opdage (Det svære og trælse altså, hvis du følger TIP 6)

Self Compassion minder os om at vi ikke kan få det ubehagelige til at gå væk ved at lade som om det ikke er der, undgå det eller skubbe det væk. Problemer og følelser kan kun ændre s når vi først anerkender at de er der.

Det er derfor venlighed og medfølelser er afgørende. Så har vi nemlig noget at gøre og en måde at håndtere det ubehagelige på, når vi opdager det. Så behøver vi hverken være bange for det eller undgå det.

Dét er styrke. Og mod.

Det kommer af venlighed og medfølelse.

God arbejdslyst!

mvh Helle

Helle Laursen 10-1

 

Vil du læse mere om Self Compassion, eller lytte til gratis audio filer?
Check min GRATIS side lige her